Sådan undgår du tandpine i julen

Tandlægevagter over hele landet er klar til at hjælpe, hvis du får tandproblemer i juledagene.
21. december 2020

Av! Den gode julestemning kan hurtigt blive spoleret, hvis du knækker en tand på flæskesværen eller julegodterne. Tandlæger er ikke omfattet af nedlukningen, men de fleste holder lukket i weekender og på helligdage. Hvis du får tandpine eller mindre tandskader uden for din egen tandlæges åbningstid, fx smerter i en tand eller en tabt fyldning, kan du kontakte tandlægevagten i din region.

Husk mundbind og hold afstand
Du skal huske at bære mundbind, bruge håndsprit og holde afstand i venteværelset. Husk dit gule sundhedskort og vær opmærksom på, at du typisk skal betale kontant eller med dankort, og at priserne er højere end ved en normal tid hos tandlægen. Der kan være lang ventetid, men tandlægerne vil gøre, hvad de kan, for at hjælpe dig så hurtigt som muligt.

Tandlægerne følger strenge retningslinjer
Tandlægerne følger strenge hygiejniske retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen og særlige COVID-19-beskyttelsestiltag. Hvis du har COVID-19 eller har symptomer på COVID-19, må du dog ikke behandles hos tandlægevagten. I stedet vil du blive henvist til et sygehus, og kun hvis du har akut behov for tandbehandling. Hvis behandlingen kan vente, kan man blive behandlet hos sin tandlæge, når man har været symptomfri i 48 timer.

Forebyg tandpine i juleferien
Du kan også selv gøre noget for at forebygge tandpine i juleferien. Vær forsigtig, når du bider og tygger i noget hårdt som flæskesvær og nødder, så du undgår skader på tænderne. De sukkerholdige ting, du spiser mellem hovedmåltiderne, giver størst risiko for huller i tænderne. Især hvis det klistrer fast til tænderne, fx tørret frugt, karameller og sukkerstokke. Husk derfor – ikke mindst i juletiden - at børste tænderne med tandpasta med fluorid morgen og aften i to minutter.

Her finder du tandlægevagten i din region:
Tandlægevagten i Region Hovedstaden
Tandlægevagten i Region Sjælland
Tandlægevagten i Region Midtjylland
Tandlægevagten i Region Nordjylland
Tandlægevagten i Region Syddanmark

For nærmere information kontakt:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk