Tandlægemangel i region Syddanmark: Det kan gå ud over børnene

Der mangler tandlæger i den kommunale tandpleje i region Syddanmark, og mange kommuner er derfor nødsaget til at hæve børnenes indkaldeintervaller. Det kan gå ud over børnenes tandsundhed, hvis udviklingen fortsætter, advarer tandlæge.
27. november 2019

Mange børn i region Syddanmark bliver ikke indkaldt så ofte til undersøgelse som tidligere. Det viser en ny undersøgelse, som Tandlægeforeningen har gennemført blandt overtandlægerne i landets kommuner. Næsten hver tredje kommune i regionen har måttet hæve børnenes indkaldeintervaller på grund af personalemangel. Dertil kommer, at hver femte kommune har 3-6 måneders ventetid eller mere.

”Hos os har tandlægemanglen betydet, at ventetiden på undersøgelser i dag er omkring et halvt år. Vi kan heldigvis ikke se det på børnenes tænder, men det er der jo en risiko for, hvis vi fremover er nødt til at indkalde børnene sjældnere,” fortæller Sonia Royatvand Ghiyasvand, overtandlæge i Kerteminde kommune.

Tandlægemangel kan gå ud over børnenes tandsundhed
Næsten en tredjedel af de kommunerne i region Syddanmark har ubesatte tandlæge- eller tandplejerstillinger, og de fleste siger, at de har haft svært ved at rekruttere tandlæger inden for det seneste år.

”Det er svært at få nok tandlæger til det antal børn, vi har i kommunen. Problemet har været stigende inden for de senere år - ikke kun i vores kommune, men også i andre kommuner på Fyn,” siger Sonia Royatvand Ghiyasvand.

Tandlægemanglen kommer ikke bag på Susanne Egtoft, som er formand for de offentligt ansatte tandlæger i Tandlægeforeningen. Hun er bekymret for, at det kan gå ud over børnenes tandsundhed, hvis udviklingen fortsætter.

”Det er en farlig vej at gå, hvis manglen på tandlæger medfører, er vi er nødt til at øge børnenes indkaldeintervaller væsentligt. Erfaringer viser, at børn får en dårligere tandsundhed, hvis vi ser dem sjældent, for så er det sværere at forebygge og opdage tandsygdom. Det gælder især de børn, som er i stor risiko for at få huller i tænderne. Et begyndende hul kan måske helt undgå behandling, hvis det får den rette forebyggelse, men det kræver, at vi opdager det tidligt,” understreger Susanne Egtoft.

Optag flere på tandlægeuddannelsen
Det er ikke kun i den kommunale tandpleje, at der mangler tandlæger. Tandlægeforeningen har for nylig afdækket, at der mangler tandlæger i privat praksis, og her er problemet også stort i region Syddanmark. Susanne Egtoft håber derfor, at man fremadrettet vil optage flere studerende på tandlægeuddannelsen.

”Jeg håber, at der i de kommende år bliver optaget flere på tandlægeuddannelsen, for vi risikerer at stå med et endnu større problem om få år, når mange tandlæger går på pension, og der kommer større årgange af børn. Vi må ikke sætte den gode tandsundhed blandt børn og unge, som vi har opbygget over mange år, over styr,” siger Susanne Egtoft.

Det viser Tandlægeforeningens undersøgelse om region Syddanmark:
• 31 % af kommunerne har ubesatte tandlæge- eller tandplejerstillinger.
• 69 % af kommunerne har haft svært ved at rekruttere tandlæger inden for det seneste år.
• 44 % har 1-3 måneds ventetid, 13 % har 3-6 måneders ventetid og 6 % har mere end 6 måneders ventetid.
• 31 % af kommunerne har måttet hæve børnenes indkaldeintervaller grundet personalemangel.
• 16 ud af 22 kommuner i region Syddanmark har deltaget i Tandlægeforeningens undersøgelse.