Nu kan de mest socialt udsatte få gratis tandpleje

De mest socialt udsatte, fx hjemløse, som ikke kan benytte de almindelige tandplejetilbud, kan få gratis tandpleje. Det er den enkelte kommune, der vurderer, om man er berettiget.
01. juli 2020

Fra den 1. juli 2020 skal kommunerne tilbyde gratis, akut, smertelindrende og funktionsopbyggende tandbehandling til særligt socialt udsatte (socialtandpleje).

Formålet er at øge livskvaliteten og tandsundheden blandt de mest socialt udsatte personer og begrænse yderligere marginalisering.

Kommunerne administrerer socialtandplejen
Det er kommunerne, der administrerer ordningen. Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om socialtandpleje ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved at indgå aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private klinikker.

Læs hele lovteksten her

Spørgsmål?
Hvis du har yderligere spørgsmål til ordningen, skal du kontakte din kommune.

Er du gade- og socialmedarbejder, sygeplejerske, personale på herberger, varmestuer, væresteder mv. bør du kontakte kommunen for at blive orienteret om, hvordan kommunen vil organisere socialtandplejen, herunder hvordan visitation skal ske.

Baggrund for indførelsen af socialtandpleje
Med finanslovsaftalen for 2020 blev der afsat midler til at etablere en kommunal socialtandpleje, så de mest socialt udsatte får gratis tandpleje. Regeringen har afsat 40 millioner kroner i 2020 og 60 millioner kroner årligt i 2021-2023 til at etablere en socialtandpleje i kommunerne. Loven træder i kraft den 1. juli 2020.