Tandlægerne er ved at lukke op for alle patienter

Tandlægerne er gradvist ved at lukke op for tandklinikkerne, så man igen kan få tandbehandling. Tandlægerne følger, som altid, strenge hygiejniske retningslinjer for at passe på patienterne.
24. april 2020

Siden mandag den 20. april har tandlægerne også måttet lukke gradvist op for normale behandlinger. Patienter kan derfor igen ringe og bestille tid hos deres tandlæge. Man skal have en aftale, før man møder op, og man må ikke have symptomer på COVID-19. Man behøver ikke blive testet for COVID-19 før besøg hos tandlægen. Men hvis man skal have foretaget et særligt omfattende indgreb, skal tandlægen teste for COVID-19 forud for indgrebet.

Tandlægerne følger strenge hygiejniske retningslinjer
Genåbning af tandklinikkerne bygger på nye, midlertidige retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Det betyder blandt andet, at tandlægerne fortsat skal følge de allerede gældende strenge hygiejniske retningslinjer med nogle særlige yderligere COVID-19-beskyttelsestiltag, og at patienter kun må møde op på klinikken, hvis man på forhånd har en telefonisk aftale samt at elektronisk tidsbestilling ikke er en mulighed.

Der vil også være færre patienter i venteværelset på samme tid og afstand mellem siddepladserne i venteværelset.

Man må ikke gå til tandlægen med symptomer på COVID-19
Det vil fortsat være sådan, at man ikke må behandles hos sin tandlæge, hvis man har fået konstateret COVID-19. Man må heller ikke behandles hos tandlægen, hvis man har symptomer på COVID-19.

I stedet vil man blive henvist til et sygehus, og kun hvis man har akut behov for tandbehandling.

Hvis behandlingen kan vente, kan man blive behandlet hos sin tandlæge, når man har været symptomfri i 48 timer.

Hvis man har spørgsmål omkring COVID-19
Hvis man har spørgsmål til COVID-19, kan man finde de nyeste informationer på Sundhedsstyrelsens hjemmeside med spørgsmål og svar om COVID-19 og på coronasmitte.dk.

Pressemeddelelse: Tandlægerne lukker gradvist op fra mandag den 20. april