Du kan trygt gå til tandlæge

PRESSEMEDDELELSE: Tandlæger må godt behandle patienter trods nye landsdækkende restriktioner. Tandlæger følger strenge hygiejniske retningslinjer, og du kan derfor fortsat trygt gå til tandlæge.
07. januar 2021

Regeringen har netop præsenteret nye landsdækkende restriktioner på grund af COVID-19. De nye restriktioner har ingen indvirkning på, hvordan tandlæger og klinikpersonale må udføre tandbehandling, da tandlæger er en del af sundhedssystemet. Børne- og ungdomstandplejen i kommunerne holder også åbent, så børn og unge kan gå til tandlæge som normalt.

Tandlæger følger allerede strenge hygiejniske retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Det understreger Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist. Hun er bekymret for, at nogle patienter i denne tid afholder sig fra at gå til tandlægen og derfor ikke får opdaget tandsygdom i tide.

”Det er meget vigtigt, at man fortsat går til tandlæge regelmæssigt, så vi kan forebygge og opdage sygdomme i tænder og mund. Ikke mindst fordi der er sammenhæng mellem sundhed i munden og sundhed i resten af kroppen. Tandlæger følger strenge hygiejniske retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen for at beskytte både patienter og personale, så man kan trygt gå til tandlæge,” lyder opfordringen fra Susanne Kleist.

Patienter skal bruge mundbind og håndsprit, når de går ind på klinikken, og de skal holde god afstand i venteværelset.

Hvis du har symptomer på COVID-19
Man må ikke gå til tandlæge, hvis man har symptomer på COVID-19, eller hvis man har fået konstateret COVID-19. I så tilfælde vil man blive henvist til et sygehus, og kun hvis man har akut behov for tandbehandling. Hvis behandlingen kan vente, kan man blive behandlet hos sin tandlæge, når man har været symptomfri i 48 timer.

Gode råd
Du kan selv gøre noget for at forebygge sygdomme i tænder og mund:

• Børst tænder grundigt to gange om dagen i to minutter hver gang (morgen og aften)
  • Brug altid tandpasta med fluorid, som forebygger caries
  • Brug en blød tandbørste med mange tætstillede børstehår
  • Børst alle flader på alle tænder – foran, bagpå, i mellemrum og helt op til tandkødet
  • Brug evt. tandtråd, softpicks eller andet til at holde rent mellem tænderne
  • Begræns dit sukkerindtag
  • Undgå cigaretter, e-cigaretter og snus
  • Vær ekstra grundig med mundhygiejnen, hvis du tager medicin, der giver mundtørhed. Mundtørhed øger bl.a. risikoen for caries.

For yderligere information, kontakt:
Charlotte Bender, kommunikationschef, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk