Tandlægestuderende får skolarstipendium til forskning i kræftbehandling

Line Wulff Schrøder-Jensen, tandlægestuderende på Københavns Universitet, har fået tildelt et skolarstipendium på 169.000 kroner fra Tandlægeforeningen. Stipendiet skal hun bruge til at forske i immunterapi til behandling af mundhulekræft.
01. november 2019

Mundhulekræft er den ottende hyppigste cancertype i verden. Omkring 400 danskere rammes årligt af sygdommen, og cirka hvert tredje tilfælde bliver opdaget hos tandlægen. Kræftbehandlingen består typisk af kirurgi og strålebehandling, men man har også forsøgt med immunterapi. Med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen skal Line Wulff Schrøder-Jensen, tandlægestuderende på Københavns Universitet, netop forske i immunterapi i løbet af det næste år.

”Jeg blev utrolig glad, da jeg fik at vide, at jeg havde modtaget Tandlægeforeningens skolarstipendium, for jeg har haft en forskerdrøm i nogle år. Jeg tror, jeg løb tre gange rundt om min bygning,” fortæller 26-årige Line Wulff Schrøder-Jensen, som begyndte på projektet den 1. september i år.

Immunterapi - en mere skånsom kræftbehandling
Line Wulff Schrøder-Jensen skal forske i en ny form for immunterapi til behandling af mundhulekræft – en metode som måske også vil kunne overføres til andre former for kræft. Hun skal samarbejde med flere forskellige faggrupper, blandt andet læger og bioteknologer. Immunterapi kan være en mere skånsom kræftbehandling end strålebehandling eller kemoterapi, fordi den giver færre bivirkninger. Line Wulff Schrøder-Jensen skal se nærmere på sukkermolekyler på overfladen af kræftceller og afprøve en metode, hvor man kun angriber kræftceller. Hun håber, at hendes forskningsresultater kan bidrage til, at man i fremtiden kan tilbyde denne form for immunterapi som behandling af mundhulekræft. Forskningsresultaterne offentliggøres i Tandlægebladet i 2020.

For Line Wulff Schrøder-Jensen handler forskningsprojektet også om noget mere – nemlig det at være tandlæge.

”Når jeg fortæller, at jeg læser til tandlæge, er der mange, der spørger: ”Er du ikke bare en borebis-se?” Men en tandlæge er jo meget mere end en dygtig håndværker. Vi er også eksperter i mundslimhinden, og vi prøver at passe på patienterne som hele mennesker. I dag ved vi, at sundhed i munden og sundhed i kroppen hænger sammen,” siger Line Wulff Schrøder-Jensen og tilføjer, at det var en inspirerende underviser, der gjorde, at hun blev interesseret i cellebiologi.

Kulturinteresseret forskerspire fra Gilleleje
Line Wulff Schrøder-Jensen er født og opvokset i Gilleleje i Nordsjælland, hvor hendes familie stadig bor. Hun gik i skole i Helsinge og blev student fra Gribskov gymnasium. Som barn og ung var hun både fascineret af naturvidenskab, sport og de kreative fag, og hun dyrkede alt fra svømning og bad-minton til billedkunst og musik. Efter gymnasiet forfulgte Line Wulff Schrøder-Jensen en drøm om en karriere inden for film og TV og tog en bachelor i film- og medievidenskab på Københavns Universitet samt en universitetsgrad i England. Hun forklarer, at det var savnet af de naturvidenskabelige fag, der ledte hende på sporet til at læse til tandlæge. Hvad fremtiden bringer karrieremæssigt, når Line Wulff Schrøder-Jensen i 2021 bliver færdig som tandlæge, ligger ikke fast.

”Lige nu nyder jeg bare at være en del af det her spændende, internationale forskningsmiljø. Jeg tror, jeg er typen, der gerne vil kombinere forskning med at være på en klinik. I mine øjne forener tandlægefaget det bedste af alle verdener – håndværket, kommunikationen med patienter og muligheden for at fordybe sig i forskning,” siger Line Wulff Schrøder-Jensen.

Line Wulff Schrøder-Jensen modtog skolarstipendiet af formanden for Tandlægeforeningen Susanne Kleist i Aalborg fredag den 1. november ved Tandlægeforeningens Symposium. Symposium er et årligt tilbagevendende efteruddannelsesarrangement, hvor danske tandlæger bliver opdateret af eksperter fra ind- og udland på den nyeste viden inden for et særligt emne. I år deltager 1200 tandlæger for at blive klogere på kirurgi.

Download foto

For yderligere information, kontakt venligst:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 24 59 04 69, cbe@tdl.dk