Ny undersøgelse fra Tandlægeforeningen: Mellemmåltider indeholder store mængder sukker

Mellemmåltider og snacks i børns madpakker kan være rene sukkerbomber. Det viser ny undersøgelse fra Tandlægeforeningen. Gå uden om sukkerfælderne, advarer Tandlægeforeningen.
30. august 2023

De ser sunde ud, og de er måske også økologiske. Men pas på – produkterne kan være rene sukkerbomber.
Det viser en undersøgelse af en række mellemmåltider, som Tandlægeforeningen har lavet med hjælp fra producenterne.

Og det bekymrer Tandlægeforeningens formand, fordi det netop er de sukkerholdige snacks mellem hovedmåltiderne, der giver størst risiko for huller i tænderne.

– Det bekymrer mig, når børn får meget sukkerholdige mellemmåltider med i madpakken, fordi sukkeret er i munden i lang tid, inden barnet får børstet tænder. Tænderne skal holde hele livet, så når børn allerede begynder at få huller i skolealderen, så kommer de sundhedsmæssigt dårligere fra start, end hvis de ikke havde fået huller så tidligt, forklarer Susanne Kleist og fortsætter:

– De fleste forældre ville nok aldrig give slik med i madpakken, men nogle af de her produkter kan faktisk kategoriseres som slik eller dessert, siger Susanne Kleist.

14 sukkerknalder i en pakke riskiks

Et af de produkter, som er blevet analyseret, er en pakke med seks økologiske riskiks med mørkt chokoladeovertræk.

Her er der 2,5 sukkerknalder i en enkelt kiks, mens der er tre sukkerknalder i et bæger økologisk frugtskyr på 170 gram.

At riskiksen med chokoladeovertræk indeholder så mange sukkerknalder er nærmest umuligt for forbrugeren at vide.

Sukkerindholdet i fødevarer fremgår nemlig ofte under den samlede kategori ”sukkerarter” i næringsdeklarationen.
Forbrugeren kan dermed ikke aflæse, hvor meget af sukkerindholdet, der er tilsat sukker, som er det mest skadelige for tænderne – i modsætning til andre sukkerarter som for eksempel frugtsukker.

Mærkning snyder

Men løsningen er heller ikke at gå efter mærkningen ”uden tilsat sukker”. Det kan også snyde.
For selv om der ikke er blevet tilsat sukker, kan produkter indeholde et højt niveau af andre sukkerarter, hvoraf nogle også kan give huller i tænderne.

En figenstang uden tilsat sukker består fx af næsten 50 % sukkerarter. Kombinationen af det høje sukkerindhold og figenstangens klistrede konsistens giver risiko for huller, fordi sukkeret klistrer sig til tænderne.

Frugt og grønt i stedet for sliklignende snacks

Det høje sukkerindhold i mange af produkterne viser, at børn nemt kan få et for højt sukkerindtag.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn mellem tre-seks år maksimalt bør spise og drikke 30 gram sukker om dagen. Det svarer til 15 sukkerknalder. Et barn mellem 7-15 år anbefales at indtage maksimalt 45-55 gram sukker, svarende til 22,5-27,5 sukkerknalder.

Så selvom et barn har et lavt indtag af slik og kager, kan man alligevel komme galt af sted og få huller i tænderne, advarer Susanne Kleist:

– Tænk på, at der går lang tid fra spisefrikvarteret til tandbørstningen inden sengetid, hvor sukkeret fra figenstangen eller chokoladekiksen sidder på tænderne og arbejder sig ind i emaljen. Så det er vigtigt, at børnene bliver hjulpet til ikke at spise for meget sukker i løbet af dagen ved for eksempel at give dem frisk frugt eller grønt med.

Det undersøgte Tandlægeforeningen

Mellemmåltider med tilsat sukker*

• Økologiske riskiks med mørk chokolade m. seks styk, 100 g = 14 sukkerknalder
• Økologisk laktosefri proteinskyr med mango og passionsfrugt, 170 g = 3 sukkerknalder.
• En rulle økologiske myslikiks m. 22 styk, 240 g = 18 sukkerknalder

Mellemmåltider uden tilsat sukker*

• Frugtstang med figen, 20 g = 11 g sukkerarter.
• Økologiske rosiner (Thompson seedless), 126 g = 74,5 g sukkerarter.
• Økologisk dadelbar med jordnødder, 45 g = 19,5 g sukkerarter.
• Mango tørret frugtsnack, 100 g = 64 g sukkerarter.
• Økologisk mysli med højt fiberindhold 82 % fuldkorn, 650 g = 63,5 g sukkerarter.
• Smoothie med jordbær, hindbær og æble, 150 ml = 15 g sukkerarter.
• Økologisk æblejuice, 250 ml = 25 g sukkerarter

* Der er afrundet til nærmeste hele eller halve tal.

7 gode råd til sunde tænder

1. Giv barnet frugt og grønt fremfor sukkerholdige mellemmåltider
2. Tilbyd barnet vand fremfor sukkerholdige drikke som sodavand og saft
3. Hjælp barnet med at børste tænder morgen og aften, indtil barnet er 10-12 år
4. Brug en blød tandbørste med et lille børstehoved og et godt greb
5. Brug altid tandpasta med fluorid
6. Børn under 6 år: Brug hvad der svarer til dit barns lillefingernegl / Børn over 6 år: Brug hvad der svarer til 1 cm tandpasta per tandbørstning
7. Børst alle tænder grundigt med cirkulære bevægelser.