Vejlenser er nyt medlem af Tandlægeforeningens hovedbestyrelse

Torben Schønwaldt, tandlæge og klinikejer i Vejle, er blevet valgt til Tandlægeforeningens hovedbestyrelse. Her vil han blandt andet kæmpe for flere midler til tandplejen.
01. december 2022

Tandlæge og klinikejer Torben Schønwaldt, 60 år, skal de næste to år varetage tandlægernes interesser som nyt medlem af Tandlægeforeningens hovedbestyrelse.

Torben Schønwaldt vil arbejde for at fremme tandlægernes værdi og anseelse i samfundet:

”Tandlægerne er en del af det kritiske sundhedsberedskab – en anerkendelse vi fik under COVID-19. Men det er vi nødt til at minde politikerne om. De har forstået, at der er sammenhæng mellem sundhed i munden og sundhed i resten af kroppen, men vi mangler stadig at se, at det bliver udmøntet i konkret politisk handling. Det vil jeg holde politikerne op på,” siger Torben Schønwaldt.

Han er optaget af, at der afsættes flere midler til voksentandplejen – særligt til de grupper, der ikke har råd til at gå til tandlæge.

”Den høje brugerbetaling i tandplejen går ud over den del af befolkningen, der er så økonomisk pressede, at de fravælger tandlægen. Det har voldsomme konsekvenser - tandproblemer, forringet livskvalitet og en dårligere almen sundhed,” fortæller Torben Schønwaldt og tilføjer, at en opprioritering af tandplejen derfor kan spare samfundet mange penge på den lange bane.

Tænder på håndværket
Torben Schønwaldt blev uddannet tandplejer i 1984, hvorefter turen gik til Schweiz, hvor han arbejdede i flere år. Da han vendte retur til Danmark, besluttede han sig for at søge ind på tandlægeuddannelsen med medicin som anden prioritet. I 1992 dimitterede han som tandlæge fra Tandlægeskolen ved Aarhus Universitet. En beslutning han aldrig har fortrudt.

”Jeg elsker at være tandlæge. Det er enormt berigende at mestre et håndværk og se et konkret resultat. Samtidig næres jeg af personlige relationer, så jeg har et tæt forhold til mit personale og mine patienter”, siger Torben Schønwaldt, som udfører alle former for tandbehandling, men har særlig interesse for kirurgi, implantater og større genopbygninger af tandsættet.

Torben Schønwaldts karriere som tandlæge begyndte på tandklinikker i henholdsvis Ikast og Herning, og i 1994 overtog han den tandklinik i Vejle, som han driver i dag. Fra 1997 til 2010 arbejdede han sideløbende som tandskadevagt på kæbekirurgisk afdeling på Vejle Sygehus.

Han er ikke en uerfaren fagpolitiker. Gennem de sidste seks år har Torben Schønwaldt været formand for klinikejerne i Tandlægeforeningen, og siden 2011 har han været en del af bestyrelsen i Region Syddanmarks Tandlægeforening. Han bestrider også en post i Tandskadeankenævnet.

Cykelentusiast fra Skibet
Torben Schønwaldt er født og opvokset i den lille by Skibet vest for Vejle. Han har to udeboende børn og danner par med Gitte. Landevejscykling er hans store passion, som flittigt dyrkes på amatørplan, både i Danmark og på landevejene rundt om i Europa. Den seneste cykelrejse tog ham til Dolomitterne i Italien, og den næste går til de franske alper til sommer.

Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Gitte Almer, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 61 33 86 46, gan@tdl.dk