Tandlægestuderende fra København får skolarstipendium til at forske i infektioner

Klara Grønhøj, tandlægestuderende på Københavns Universitet, har fået tildelt et skolarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen.
14. november 2022

Med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen skal Klara Grønhøj, tandlægestuderende på Københavns Universitet, det næste år forske i, hvorfor nogle patienter får en alvorlig infektion efter at have fået fjernet en tand.

Selvom Klara Grønhøj gik og håbede på at få tildelt Tandlægeforeningens stipendie, var det en ambivalent følelse, da det skete.

- Jeg sad på tandklinikken på Panum, da jeg fik beskeden. Først blev jeg nervøs, for der blev det lige pludselig en realitet for mig. Nu ville ansvaret for første gang ligge på mine skuldre alene. Men jeg har nu fundet en ro i det og er bare rigtig glad, fortæller Klara Grønhøj.

Vil forebygge alvorlige infektioner
Klara Grønhøj skal i sit forskningsprojekt undersøge en række patienter, der har fået infektioner, der er så alvorlige, at de bliver indlagt på hospitalet.

- Målet med forskningsprojektet er at finde frem til en viden, der kan gøre det muligt at forebygge de alvorlige og indlæggelseskrævende infektioner, der opstår for et udsnit af patienter, der har fået fjernet en tand. Mange af de her patienter har det meget dårligt, så jeg håber at finde fællestræk blandt patienterne, så man kan forebygge de alvorlige infektioner, siger Klara Grønhøj.

For at komme nærmere årsagen til de alvorlige infektioner, sammenligner Klara Grønhøj patienternes historik op til, at tænderne blev fjernet. Hun kigger blandt andet på, om patienterne har andre sygdomme, der kan have haft indvirkning på, at der kom infektion, og om der blev givet forebyggende medicin forud for operationen.

Farmors klinik prægede Klara Grønhøjs karrierevalg
Klara Grønhøj er født og opvokset ved Søerne i København, gik i skole i Gentofte og satte punktum for ungdomsuddannelsen på Christianshavns Gymnasium. Hele vejen har hun vidst, hvad hun ville efter gymnasiet. Den kliniske og medicinske verden har været drømmen, så længe Klara Grønhøj kan huske.

- Jeg har i mange år tænkt, at jeg ville være læge. Min farmor, som er uddannet tandtekniker, har hele min barndom været mit store idol. Hun hentede mig tit fra skole og tog mig med ind på sin klinik. Jeg havde ikke helt snittet til at komme ind på medicinstudiet, så jeg begyndte at tænke i andre retninger. Jeg fik så øjnene op for tandlægestudiet, og jo mere jeg undersøgte, jo federe lød det. Det passede fuldstændigt til mit ønske om at få en praktisk uddannelse inden for medicinens verden. Da jeg kom i gang, kunne jeg bare mærke, at det var det, jeg skulle. Jeg elsker især at være på klinik og bruge hænderne, siger Klara Grønhøj.

Klara Grønhøj ved endnu ikke, hvilken type tandlæge, hun gerne vil være, når hun er færdig med tandlægestudiet, da tandlægefaget byder på mange jobmuligheder.

- Nogle dage er jeg ret sikker på, hvad jeg vil, og andre dage er jeg i tvivl. Min store drøm har fra begyndelsen af studiet været at arbejde med kæbekirurgi, dog er det svært at få en plads på uddannelsen, men det er klart en drøm, siger Klara Grønhøj.

Klara Grønhøj fik overrakt skolarstipendiet til Tandlægeforeningens Symposium den 4. november 2022. Her var cirka 1000 tandlæger samlet for at blive klogere på infektioner omkring implantater.

For yderligere information:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Gitte Almer, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 61 33 86 46, gan@tdl.dk