Tandlæge i Viby Sjælland er nyt medlem af Tandlægeforeningens hovedbestyrelse

Tandlæge Anni Rønman er valgt til Tandlægeforeningens hovedbestyrelse. Her vil hun arbejde for, at tandlæger og tandsundhed bliver mere integreret i sundhedsvæsenet.
21. december 2022

Tandlæge Anni Rønman, 50 år og tandklinikejer i Viby Sjælland, skal de næste to år varetage tandlægernes interesser som nyt medlem af Tandlægeforeningens hovedbestyrelse.

Anni Rønman vil blandt andet arbejde for, at tandsundhed og tandlæger bliver mere integreret i det øvrige sundhedsvæsen:

”Tandlægen skal være en naturlig del af den offentlige samtale, når talen falder på sundhed. Her mener jeg ikke kun, når det drejer sig om tandsundhed, men danskernes generelle sundhed. Munden og tænderne er en vital del af kroppen, og derfor skal munden og tandlægen også fylde mere i sundhedsvæsenet. På den måde sikrer vi, at patienten får den bedst mulige og mest helhedsorienterede behandling”, siger Anni Rønman.

Hun vil også arbejde for mindre bureaukrati i tandplejen:

”Det er svært for patienter med få ressourcer at gøre brug af tilskudsmulighederne til tandpleje, fordi tilskudssystemet er svært at gennemskue og bureaukratisk. Hvis vi fik afskaffet bureaukratiet, vil det ikke kun hjælpe patienterne. Det ville også frigive tid til tandlægernes kerneopgave, som er at behandle patienter”, fortæller Anni Rønman.

Fagpolitik og håndarbejde er både arbejde og hobby

Fagpolitik er en stor interesse og har fyldt meget i Anni Rønmans liv i en længere årrække. Hun har været medlem af Tandlægeforeningens klinikejerudvalg i seks år, og i 2020 sad hun med ved overenskomstforhandlingerne mellem landets klinikejere på den ene side og tandplejerne og klinikassistenterne på den anden. I år faldt hun for udvalgets tidsgrænse og kunne ikke genvælges. Men hun var ikke klar til at vinke farvel til det fagpolitiske arbejde:

”Jeg brænder så meget for tandlægerne og vores fag, og fordi jeg godt kan lide at gøre en forskel, var det et naturligt næste skridt for mig at stille op til hovedbestyrelsen. Her vil jeg arbejde for at favne alle tandlæger”, siger Anni Rønman.

Anni Rønman er født og opvokset i Greve, hvor hun stadig har familie. De sidste 16 år har hun boet i Viby Sjælland sammen med sin mand og tre børn, hvoraf den ældste er flyttet hjemmefra. Som ung drømte Anni Rønman om at arbejde med mennesker, medicin og sygdomsforståelse. Med det, og en forkærlighed for at arbejde med hænderne, fandt hun sit kald i tandlægegerningen.

Det er ikke kun på jobbet, hun bruger hænderne. Når hun har tid for sig selv, strikker hun – et håndarbejde, hun lærte af sin mormor som barn, og som hun skatter og betragter som en sund aktivitet for hjernen. En god lydbog i ørerne på en gåtur i naturen omkring hjemmet giver hende ligeledes et sundt og stimulerende pusterum i en travl hverdag som tandklinikejer.