Landets tandlæger hilser den nye sundhedsminister velkommen

Tandlægeforeningen glæder sig til at samarbejde med den nye sundhedsminister Sophie Løhde om de mange muligheder på tandlægeområdet.
16. december 2022

Ulighed i tandsundhed, udpræget tandlægemangel og unødvendigt bureaukrati. Udfordringerne på tandlægeområdet er mange og store, ifølge Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.

Hun ser frem til samarbejdet med den nye sundhedsminister Sophie Løhde:

”Vi ser meget frem til konstruktiv dialog og tæt samarbejde med Sophie Løhde og står klar med viden, indsigt og faglige anbefalinger, så vi kan fremtidssikre tandplejen i Danmark,” siger Susanne Kleist.

Den nye regering lægger op til store reformer på sundhedsområdet, og der skal tages et opgør med dokumentation og bureaukrati i den offentlige sektor. Og så vil man rekruttere mere arbejdskraft til sundhedsvæsenet.

Det er alt sammen meget positive takter, mener Susanne Kleist, som peger på både udfordringer og muligheder på tandlægeområdet:

”Vi har brug for en ny, moderne model for voksentandplejen – noget vi har ventet på i fire år. En model, hvor patienter får den nødvendige hjælp, og hvor vi udrydder al unødvendigt bureaukrati i tandplejen. For bureaukratiet er både en barriere for patienterne og for tandlægerne. Ikke mindst i disse år hvor tandlægemanglen er stor, og tiden derfor skal bruges rigtigt,” fastslår Susanne Kleist.

Mere lighed i sundhed

I regeringsgrundlaget fremgår det også, at man vil nedbringe uligheden i sundhed – både geografisk og socialt.

Det glæder Susanne Kleist, som henviser til en ny undersøgelse, som Tandlægeforeningen har lavet blandt deres medlemmer med egen klinik. Den viser, at 80 procent af landets tandlæger hver uge oplever, at en patient må takke nej til tandbehandling, fordi patienten ikke har råd.

”Uligheden i tandsundhed er desværre ikke blevet mindre, og dårlige tænder går både udover tandsundheden, livskvaliteten og den almene sundhed. Det er derfor meget bekymrende, at så mange patienter må takke nej til behandling på grund af økonomi. Dem skal vi hjælpe,” pointerer Susanne Kleist og fortsætter:

”Jeg vil gerne benytte lejligheden til at rette en stor tak for samarbejdet til Magnus Heunicke, som under COVID-19 var med til at sikre, at patienterne fortsat kunne gå til tandlæge, fordi han forstod, at tandlægerne er en del af det kritiske sundhedsvæsen. Jeg ønsker ham god vind i Miljøministeriet,” slutter Susanne Kleist.

For yderligere information:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk