Tandlægeforeningen tildeler sundhedspris til professor og direktør ved Steno Diabetes Center Copenhagen

Allan Flyvbjerg, professor og direktør ved Steno Diabetes Center Copenhagen, er blevet tildelt Tandlægeforeningens Sundhedspris. Han får prisen for at udbrede budskabet om, at sundhed og sygdom i tænder og mund har afgørende betydning for resten af kroppen.
02. september 2021

DOWNLOAD FOTO

Allan Flyvbjerg, der er klinisk professor og direktør ved Steno Diabetes Center Copenhagen, har igennem en årrække udbredt viden om sammenhængen mellem tandsundhed og kroniske sygdomme. Samtidig har han argumenteret for, at den høje egenbetaling hos tandlægen øger uligheden i sundhed.

Den indsats blev belønnet torsdag den 2. september 2021, hvor han modtog Tandlægeforeningens Sundhedspris af Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist. Det skete i Bella Center Copenhagen til Tandfaglige Dage, som er en stor konference- og fagmesse for danske tandlæger.

”Jeg er beæret over at modtage Tandlægeforeningens Sundhedspris. Munden kan ikke adskilles fra resten af kroppen, og sygdom i munden hænger sammen med sygdom i resten af kroppen, men i Danmark behandles sygdom i tænder og mund stadig som et stedbarn i sundhedsvæsenet. Vi har en ulogisk og uacceptabel høj egenbetaling, der øger uligheden i sundhed, og som kan være decideret sundhedstruende. Der bør ikke være forskel på at brække et ben og at brække en tand,” fortæller Allan Flyvbjerg.

Anerkendt forsker og formidler
Allan Flyvbjerg har ihærdigt og vedholdende sat et væsentligt emne for folkesundheden på dagsordenen. I blandt andet kronikker, videnskabelige artikler og i offentlige debatter har han sat fokus på sammenhængen mellem tandsundhed og almen sundhed samt på problemerne ved den høje egenbetaling. Sådan lyder Tandlægeforeningens begrundelse for at tildele sundhedsprisen til Allan Flyvbjerg.

”Allan Flyvbjerg er en anerkendt forsker og en fremragende formidler, der har understreget tandplejens vigtige rolle i sundhedsvæsenet. Han har tydeliggjort over for både befolkning og politikere, at behandling af tandsygdomme ikke kun omhandler munden, men har betydning for hele kroppen. Og så har han været særdeles god til at forklare, hvorfor vi skal gøre op med den høje egenbetaling i tandplejen. Det er netop nogle af Tandlægeforeningens vigtigste mærkesager,” uddyber Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.

Diabetes og parodontitis påvirker hinanden
I de sidste 20 år har mere og mere forskning vist sammenhænge mellem tandsygdomme og kroniske sygdomme. Har man diabetes, har man fx øget risiko for tandsygdommen parodontitis, og de to sygdomme kan gensidigt påvirke hinanden. Steno Diabetes Center Copenhagen skal i løbet af 2022 netop undersøge omfanget af tandsygdom hos personer med diabetes.

”Jeg håber, at læger og tandlæger i fremtiden kommer til at arbejde tættere sammen, som det bl.a. er tilfældet i Storbritannien, og at tandsundhed fremadrettet vil indgå som en naturlig del af vurderingen af den generelle sundhedstilstand på tværs af sundhedsvæsenet”, siger Allan Flyvbjerg.

Om Allan Flyvbjerg
Allan Flyvbjerg er uddannet læge fra Aarhus Universitet i 1986 og blev dr. med. i 1993, special-læge i intern medicin og endokrinologi i 1999 og overlæge i 2001. I 2005 blev han professor i eksperimentel medicinsk forskning, lærestolsprofessor i 2009 og fra 2010-2016 var han dekan ved Health på Aarhus Universitet. Siden 2016 har han været direktør for Steno Diabetes Center Copenhagen i Region Hovedstaden og klinisk professor ved Københavns Universitet. Allan Flyvbjerg er forfatter til flere end 600 videnskabelige publikationer/lærebogskapitler og har modtaget en lang række priser for sine videnskabelige bidrag. Allan Flyvbjerg er bestyrelsesformand for Det Danske Diabetes Akademi, bestyrelsesmedlem i Bagger Sørensen Fonden samt kommende bestyrelsesmedlem i det Europæiske Diabetesselskab, EASD.

For yderligere information, kontakt venligst:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 24 59 04 69, cbe@tdl.dk