Er dit barns madpakke en sukkerbombe?

Tørret frugt og müslibarer, som nogle børn får med i madpakken, indeholder ofte store mængder sukker, der kan give huller i tænderne. Erstat det søde med frugt og grønt og husk at hjælpe barnet med tandbørsten.
03. august 2021

Mange børn starter i skole i disse uger, og det kan være fristende at give dem en snack med i madpakken, så de har energi til hele skoledagen. Men mange mellemmåltider der ved første øjekast ser sunde ud kan indeholde store mængder sukker, som kan give huller i tænderne. Det viser Tandlægeforeningens undersøgelse af mellemmåltider.

”Mange mellemmåltider indeholder næsten lige så meget sukker som slik og sodavand, og tørret frugt og müslibarer er særligt slemme, fordi sukkeret klistrer til tænderne. Det er faktisk de sukkerholdige produkter, som børn indtager mellem hovedmåltiderne, der giver størst risiko for huller i tænderne, fordi sukkeret er i munden i længere tid,” advarer Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.

19,5 sukkerknalder i en pose tørret ananas
Ifølge Fødevarestyrelsen får seks ud af 10 børn og unge for meget sukker. Tandlægeforeningens undersøgelse viser, at en flaske økologisk hyldeblomstsaft indeholder, hvad der svarer til 16 sukkerknalder, og at der er 19,5 sukkerknalder i en pose tørret ananas. Og da disse tal kun dækker over mængden af tilsat sukker og ikke naturligt sukker fra fx frugt, er det reelle sukkerindhold i mange tilfælde langt højere.

”Alle sukkerarter bortset fra kunstige sødemidler kan give huller i tænderne, men nogle sukkerarter er værre for tænderne end andre. Det er fx hvidt sukker og rørsukker, som giver mere plak på tænderne, der kan udvikle sig til huller i tænderne,” forklarer Susanne Kleist.

Susanne Kleist anbefaler, at man giver sit barn frugt og grønt med i madpakken fremfor produkter med tilsat sukker, da det er sundere for både tænder og krop.

Gode råd
• Giv barnet frugt og grønt fremfor sukkerholdige mellemmåltider
• Tilbyd barnet vand fremfor sukkerholdige drikke som sodavand og saft
• Hjælp barnet med at børste tænder, indtil barnet er 10-12 år
• Børst tænder to gange dagligt (morgen og aften)
• Brug en blød tandbørste med et lille børstehoved og et godt greb
• Brug altid tandpasta med fluorid
o Børn under 6 år: Brug hvad der svarer til dit barns lillefingernegl
o Børn over 6 år: Brug hvad der svarer til 1 cm tandpasta
• Børst alle tænder grundigt med cirkulære bevægelser.

Se Tandlægeforeningens undersøgelse af mellemmåltider

For nærmere information, kontakt:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent i Tandlægeforeningen, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef i Tandlægeforeningen, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk