Dansker i spidsen for Europas tandlæger

Tandlægeforeningens tidligere formand, Freddie Sloth-Lisbjerg, er blevet valgt som ny formand for den europæiske Tandlægeforening, Council of European Dentists (CED).
24. november 2021

De næste tre år bliver det den danske tandlæge Freddie Sloth-Lisbjerg, der skal sidde ved roret som formand for Council of European Dentists (CED). Han blev valgt med 50 ud af 50 mulige stemmer i forbindelse med organisationens årlige generalforsamling i Bruxelles.

Stærk europæisk stemme
Freddie Sloth-Lisbjerg, der var formand for Tandlægeforeningen fra 2011 til 2018, er både meget glad og stolt over den tillid, som CED har vist ham, og han glæder mig til at tage fat på arbejdet.

- Noget af det, som jeg især vil have fokus på i min formandsperiode, er at skabe en stærk fælles europæisk stemme, der kæmper for både tandlægers arbejdsbetingelser og tandsundheden. Jeg ser en stigning i EU-lovgivning på vores område, og det er derfor vigtigt, at vi sikrer indflydelse, så vi kan påvirke lovningen til gavn for både tandlæger og patienter, fortæller CEDs nye formand, der har siddet i bestyrelsen hos de europæiske tandlæger de seneste fem år.

God og stærk formand
Susanne Kleist, Tandlægeforeningens formand, er glad på sin danske kollegas vegne.

- Jeg synes, det er flot, at vi som et lille land bliver betroet CEDs formandspost. Og jeg er sikker på, at Freddie Sloth-Lisbjerg bliver en god og stærk formand for de europæiske tandlæger, fastslår Susanne Kleist.

CED er EU-landenes tandlægeforening, som repræsenterer 340.000 tandlæger fra 31 lande. Foreningen er en officiel anerkendt EU-institution, er høringsberettiget og sidder med i diverse rådgivende EU-udvalg. Bestyrelsen i CED består af otte tandlæger fra otte forskellige lande.

Freddie Sloth-Lisbjerg afløser italienske Marco Landi.