Aarhusiansk tandlægestuderende får skolarstipendium til forskning i brændende smerter

Muhammed Alparslan Gøkhan, tandlægestuderende på Aarhus Universitet, har fået tildelt et skolarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen. Stipendiet skal han bruge til at forske i, hvordan man i fremtiden kan behandle en mundsygdom, der især rammer kvinder.
02. september 2021

Med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen skal tandlægestuderende Muhammed Alparslan Gøkhan det næste år prøve kræfter med livet som forsker på Aarhus Universitet. Her skal han forske i "Burning Mouth Syndrome" (BMS). En sygdom, der især rammer midaldrende og ældre kvinder, som oplever brændende smerter i munden og i nogle tilfælde smagsforstyrrelser.

"Jeg er meget glad og taknemmelig for skolarstipendiet, for jeg har i lang tid haft en forskerdrøm. Nu får jeg en unik mulighed for at fordybe mig i et emne og undersøge, om forskning er noget for mig," fortæller Muhammed Alparslan Gøkhan, som påbegyndte forskningsprojektet den 1. september i år.

Mælkeproteiner skal granskes
Ifølge Muhammed Alparslan Gøkhan kender man ikke årsagen til sygdommen BMS, og der findes derfor kun behandling, der kan lindre symptomerne.

"De brændende smerter er meget generende og forringer livskvaliteten. Man kender desværre ikke den præcise årsag til sygdommen, men ved kun at det kvindelige kønshormon og nervesystemet spiller en rolle. Den er derfor vanskelig at behandle, og i dag kan man kun give lindrende behandling," forklarer Muhammed Alparslan Gøkhan.

Nyere forskning har vist, at proteiner i mælk muligvis har en lindrende effekt på de brændende smerter, der opstår efter indtagelse af molekylet capsaicin, som findes i fx chili. Muhammed Alparslan Gøkhan skal teste forskellige mælkeproteiners effekt på raske forsøgspersoner, der udsættes for capsaicin. Først testes effekten af "familier" af proteiner, og bagefter testes specifikke proteiner fra den familie af proteiner, der virker bedst. På længere sigt håber han at teste proteinerne på personer, der rent faktisk har BMS for at se, om de også kan lindre disse patienters brændende smerter.

"Jeg håber, at projektet kan bidrage til at klarlægge mælkeproteinernes påvirkning af vores smagssystem så der kan udvikles en behandling, der hjælper dem, som plages af BMS," siger Muhammed Alparslan Gøkhan.

Forskningsresultaterne skal efter planen offentliggøres i Tandlægebladet i 2022.

Videnskabsmand, der fisker
Muhammed Alparslan Gøkhan er født og opvokset i Aarhus. Han blev student fra Århus Statsgymnasium i 2017 og blev samme år optaget på tandlægeuddannelsen på Aarhus Universitet. Naturvidenskab har altid interesseret ham, og han vidste i en tidlig alder, at han enten ville læse til læge eller tandlæge. Han var særligt nysgerrig på, hvordan man kan rette tænder og har selv gået med bøjle som barn. Hvad fremtiden bringer karrieremæssigt, når Muhammed Alparslan Gøkhan er færdig som tandlæge, ligger ikke fast.

"Måske vil jeg gerne forske videre og tage en ph.d., men jeg vil ikke kun være teoretiker. Jeg kan rigtig godt lide børn og tror, det kunne være rigtig spændende og udfordrende at arbejde med børn på en klinik," siger Muhammed Alparslan Gøkhan.

Ved siden af tandlægestudiet spiller han basketball og fodbold, og så er han glad for at tage på lange fisketure med vennerne som et afstressende afbræk fra livet som tandlægestuderende.

Muhammed Alparslan Gøkhan modtog skolarstipendiet af formanden for Tandlægeforeningen Susanne Kleist i Bella Center Copenhagen den 2. september til Tandfaglige Dage. Det er en stor konference- og fagmesse for danske tandlæger, hvor førende eksperter fra ind- og udland opdaterer tandlægerne på den nyeste forskning. I år deltog mere end 1300 tandlæger og øvrigt klinikpersonale.

For yderligere information, kontakt venligst:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 24 59 04 69, cbe@tdl.dk