Tandpleje til kræftpatienter bør være en del af kræftpakken

Hoved-halskræftpatienter, der får strålebehandling, kæmper ofte med massive tandproblemer. Men det offentlige dækker kun noget af tandlægeregningen og ikke alle får tilskud. Det er ikke rimeligt, mener Tandlægeforeningen, som opfordrer til, at tandbehandling bliver en del af det samlede kræftpakkeforløb.
20. oktober 2020

Huller i tænderne, knækkede tænder, sår og infektioner i mundslimhinden. Mange patienter med hoved-halskræft skal igennem omfattende tandbehandling på grund af strålebehandling, der går ud over tænder og mund. Men staten giver kun tilskud til en del af den nødvendige tandbehandling og kun, hvis man kan dokumentere ”betydelige tandproblemer” på grund af strålebehandlingen. Man skal selv betale for undersøgelser og røntgenfotos, der dokumenterer ens tandstatus før kræftbehandlingen, ligesom man selv skal betale for forebyggende tandbehandling. Det er altså først, når skaden er sket, at samfundet dækker noget af tandlægeregningen.

”Det er paradoksalt og helt urimeligt, at tandpleje ikke er en del af det samlede kræftpakkeforløb, når man ved, at forebyggende tandbehandling kan forhindre mange af de tandproblemer, som strålebehandling medfører. Og det er absurd, at man kan få gratis kræftbehandling, men risikerer at skulle betale for tandbehandling, der er en direkte følge af kræftbehandlingen. Sundhed i kroppen omfatter også mundhule og tænder,” understreger Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen.

Dokumentation er en belastning
Niels Jessen, der er formand for patientnetværket for hals- og mundhulekræft i Kræftens Bekæmpelse, har kontakt til mange hoved-halskræftpatienter. Han fortæller, at det er en stor belastning for kræftpatienter, at de skal dokumentere deres tandproblemer og kun har mulighed for at få dækket en del af tandlægeregningen.

”Det er mennesker, der kæmper med en livstruende sygdom, og som samtidig skal kæmpe med senfølger i tænderne, som de ikke ved, om de har råd til at få behandlet. De skal både finde energi og penge til at dokumentere deres tandproblemer, og så skal de gå med uvisheden om, hvorvidt deres tandproblemer er store nok til at blive dækket af det offentlige. Det skaber en enorm utryghed,” fortæller Niels Jessen, som forgæves har forsøgt at få tandbehandling med i den seneste kræftpakke.

Patient fik afslag på trods af tandproblemer
I efteråret 2019 afdækkede Tandlægebladet en række problemer med tilskudsordningen til hoved-halskræftpatienter. Bladet skrev om flere patienter, som fik afvist deres ansøgning, selvom de havde store tandproblemer på grund af kræftbehandling.

Tandlæge Mikkel Østergaard i Brøndby Strand kender til problemerne. En af hans patienter fik i 2018 konstateret tungecancer og var igennem mange strålebehandlinger og kemoterapi. Patienten fik efterfølgende tre huller og seks begyndende huller i tænderne, og han hjalp hende derfor med at ansøge om tilskud til tandbehandling. Men hun fik afslag fra regionen med begrundelsen, at der ikke var påvist betydelige tandproblemer. Det kom bag på Mikkel Østergaard.

”Patienten havde fine tænder inden strålebehandlingen, men jeg kunne jo se, at strålebehandlingen gik hårdt ud over tænderne, og at de første huller i tænderne formentlig kun var begyndelsen af en lang række tandproblemer. Derfor undrede jeg mig over, at hun fik afslag, og hun var selvfølgelig meget frustreret,” siger Mikkel Østergaard.

Efter flere måneders kræftbehandling fik Mikkel Østergaards patient yderligere otte nye huller, og de søgte igen om tilskud. Denne gang fik hun bevillingen.

”Det er selvfølgelig glædeligt, at hun endelig har fået tilskud til noget af sin tandbehandling. Men jeg kan ikke forstå, hvorfor tandbehandling ikke er en del af kræftpakken, når det er veldokumenteret, at behandling af hoved-halskræft går hårdt ud over tænder og mund. Det kan ikke være rigtigt, at man ikke kan få behandlet de bivirkninger, som kommer af cancerbehandlingen,” pointerer Mikkel Østergaard.

For yderligere oplysninger:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent i Tandlægeforeningen, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef i Tandlægeforeningen, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk