Tandlægeforeningen anlægger sag mod HK for organisationsfjendtlig kampagne

Tandlægeforeningen anlægger nu sag mod HK Privat ved Arbejdsretten. Tandlægeforeningen mener, at HK Privat undergraver tilliden til tandklinikkerne og mistænkeliggør tandlægerne som led i en faglig kamp for at få godkendt en overenskomst for klinikassistenter.
26. maj 2020

HK og Tandlægeforeningen kan ikke blive enige om en ny overenskomst for klinikassistenterne. I stedet angriber HK tandlægerne for at sjuske med sikkerheden på klinikkerne. HK kalder i pressemeddelelser og læserbreve tandklinikkerne for ”coronabomber” og ”cowboyland”. HK’s advokat opfordrer sine medlemmer til at anmelde klinikker, fordi de ellers selv er politimæssigt ansvarlige. HK ringer rundt til tandklinikkerne og spørger til, hvem der er medlem af HK, og om hygiejnen er i orden. HK råder endda patienter til at blive væk fra tandlægen. Det skaber usikkerhed - både hos patienterne og hos medarbejderne.

”Jeg er rystet over HK’s smædekampagne. Det er gangstermetoder, som undergraver tilliden til tandlægerne. Hvis der er dårlig hygiejne på en klinik, skal det selvfølgelig rettes op omgående. Men vi bliver løbende kontrolleret af Styrelsen for Patientsikkerhed med topresultat, og vi har ikke fået klager om værnemidler og hygiejne så langt tilbage, jeg kan huske. Heller ikke fra HK, så det er meget påfaldende, at de nu bruger det som angreb mod tandlægerne,” siger Torben Schønwaldt, formand for klinikejerne i Tandlægeforeningen.

Tandlægeklinikkerne følger altid strenge hygiejneregler, og under coronakrisen er tandlægerne også underlagt stramme regler på linje med andre dele af sundhedssystemet.

”Det særlige ved en tandklinik er jo det tætte samarbejde, og alle - både tandlæger, tandplejere og klinikassistenter - skal følge samme hygiejneregler og har de samme værnemidler. Tandlægerne udsætter hverken sig selv, sine medarbejdere eller patienterne for unødig smitterisiko. Vi gør alt, hvad vi kan for at leve op til myndighedernes regler og retningslinjer. Mange af reglerne er nye, og de ændrer sig løbende, så der kan godt være udfordringer med at få dem implementeret hurtigt. Men Tandlægeforeningen har ikke kendskab til tandlæger, som bevidst omgår reglerne, og hvis det skulle være tilfældet, så ser vi meget alvorligt på det,” siger Torben Schønwaldt og fortsætter:

”Løse beskyldninger og udokumenterede påstande er svære at forholde sig til. Vi har fulgt op på alle de klinikker, som HK har nævnt, og ikke fundet overtrædelser af hygiejnereglerne til skade for medarbejderes eller patienters sikkerhed. Lige nu er tandlægerne udsat for en mistænkeliggørende kampagne, som skader tilliden til tandlægerne og dermed hele tandsundheden i Danmark. Det er en meget destruktiv måde at føre fagforeningspolitik på,” siger Torben Schønwaldt.

Arbejdsretten skal nu tage stilling til sagen, og imens fortsætter overenskomstforhandlingerne for klinikassistenter mellem Tandlægeforeningen og HK. Tandlægeforeningen har fremlagt forslag, som man afventer HK’s svar på.

For yderligere information, kontakt:
Charlotte Bender, kommunikationschef, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk