Tandlæger advarer: Pas på dit energiboost

Mange danskere indtager energibarer og proteindrikke i forbindelse med motion, men produkterne kan give syreskader og huller i tænderne.
13. januar 2020

Danskerne valfarter til fitnesscentret i januar med ønsket om vægttab eller en sundere livsstil, og træningen ledsages ofte af sportsernæringsprodukter. Omkring 16 procent af danskerne i alderen 15 til 55 år bruger sportsernæringsprodukter, og salget har de senere år været i vækst. Det viser DTU Fødevareinstituttets undersøgelse fra 2018. Produkterne fås i mange varianter – sportsdrikke, barer, geler, pulver og tabletter - og markedsføres ofte som sunde. Men mange af dem er slet ikke så sunde, som de giver sig ud for. De indeholder ofte store mængder sukker og har en lav pH-værdi, som kan skade tænderne. Det afslører en undersøgelse, som Tandlægeforeningen har lavet med hjælp fra DTU Fødevareinstituttet.

”Jeg vil gerne advare imod at indtage for mange energibarer og sportsdrikke. De ser sunde og indbydende ud, men man risikerer at få huller i tænderne og syreskader, fordi de ofte indeholder meget sukker og har en lav pH-værdi. Medmindre man er eliteidrætsudøver, har man slet ikke behov for dem,” forklarer Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen.

50 gram sukker i en proteinshake
Tandlægeforeningen har undersøgt sukkerindholdet i 40 sportsernæringsprodukter – både det tilsatte sukker og det naturligt forekommende sukker. Undersøgelsen viser, at en halv liter proteinshake indeholder 50 gram sukker, hvilket er det samme som i en halv liter cola. En af de energibarer, der blev undersøgt, indeholder 23 gram sukker. ”Alle sukkerarter undtagen kunstige sødemidler kan give caries, men nogle sukkerarter, fx hvidt sukker, er værre. Også frugtsukker og honning omdannes til syre, som kan give caries,” siger Svante Twetman, professor emeritus på Tandlægeskolen i København. Han fortæller, at barer med tørret frugt og energigeler er særligt slemme, fordi de klistrer til tænderne. Jo længere tid sukkeret er i munden, jo større er risikoen for caries.

Tænderne ligger i syrebad
Flere af de sportsdrikke og geler, som indgår i Tandlægeforeningens undersøgelse, har en lav pH-værdi, hvilket kan give syreskader på tænderne. Ifølge Susanne Kleist er man særligt udsat for at få syreskader, hvis man dyrker hård motion. ”Spyt er med til at beskytte tænderne, og man bliver nemt mundtør, når man løber eller dyrker spinning. Hvis man så indtager sportsdrikke samtidig, ligger tænderne nærmest i et syrebad, og så stiger risikoen for syreskader,” forklarer Susanne Kleist. Hun råder til, at man i stedet drikker masser af vand i forbindelse med motion og tager et stykke frugt eller grønt, når blodsukkeret er i bund.

6 gode råd
1. Vælg frugt og grønt fremfor energibarer, proteinbarer og geler.
2. Drik vand i stedet for protein- og sportsdrikke (det gælder også produkter med mærkaten ”light” eller ”diet”)
3. Vælg kun sportsernæringsprodukter med et lavt sukkerindhold eller uden sukker - hold øje med ”sukkerarter” på næringsdeklarationen.
4. Skyl ikke sportsdrikken rundt i munden og undgå at indtage sportsernæringsprodukter i mange små bidder/slurke over en længere periode.
5. Skyl munden med vand, efter du har indtaget sportsdrikke.
6. Gå regelmæssigt til tandlæge, så din tandlæge kan holde øje med sundhedstilstanden i din mund.

Er dit sportsernæringsprodukt en sukker- eller syrebombe? Se resultaterne af undersøgelsen.

Download illustrationer om sukker og syre i sportsernæringsprodukter.

For nærmere information, kontakt:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk