Socialt udsattes tænder er på finansloven

Regeringen og dens støttepartier har afsat millioner på finansloven til et gratis tandplejetilbud til de mest socialt udsatte. Tandlægeforeningens formand glæder sig over aftalen, men efterlyser også tilskud til ældre, syge og andre lavtlønsgrupper.
03. december 2019

De mest socialt udsatte kan de næste par år gå gratis til tandlægen. Det fremgår af den finanslovsaftale for 2020, som den socialdemokratiske regering, Enhedslisten, SF, Radikale og Alternativet indgik mandag aften.

Der afsættes 40 millioner kroner det første år og 60 millioner kroner årligt i 2021-2023 til at etablere en socialtandpleje i kommunerne. Socialtandplejen skal give de mest socialt udsatte borgere gratis tandpleje. Regeringen har dermed afsat 20 millioner kroner mindre til socialt udsatte end det oprindelige finanslovsudspil, der gik ud på at afsætte 60 millioner kroner årligt fra 2020-2023.

”Jeg er meget glad for, at socialt udsatte får mulighed for at gå gratis til tandlæge, selvom jeg ærgrer mig over, at det er 20 millioner kroner mindre end det, der var lagt op til. For beløbet var allerede i underkanten i det oprindelige forslag,” siger Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen.

Tandlægeområdet var ellers ikke nævnt i den 38-sider lange finanslov, som regeringen offentliggjorde sent mandag aften. Men Tandlægeforeningen har kontaktet Sundhedsministeriet, som bekræfter, at der alligevel er afsat midler til socialt udsatte.

”Det er mennesker på kanten af samfundet, som har massive tandproblemer, og som ikke har råd til den nødvendige tandpleje. I Tandlægeforeningen har vi længe kæmpet for social lighed i tandplejen, og det her er det første skridt på vejen. Men der er også behov for tilskud til andre udsatte grupper,” understreger Susanne Kleist.

For nærmere information kontakt:
Charlotte Bender, kommunikationschef, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk