Tandlægerne hjælper danskerne med at kvitte tobakken

03. januar 2019
Tandlægen har direkte opfordret mig til at stoppe med at ryge. Det siger en tredjedel af rygerne i en ny undersøgelse af danskernes rygevaner.

Tandlægen spiller en central og stadig stigende rolle i forhold til at få danskerne til at kvitte tobakken. En tredjedel af rygerne blev i 2018 opfordret af deres tandlæge til at stoppe med at ryge. Det er en stigning i forhold til 2017, hvor tallet var 23 %. Det viser en ny undersøgelse af danskernes rygevaner, som Sundhedsstyrelsen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Lungeforeningen står bag.

”Rygning har uhyre store sundhedsmæssige omkostninger, og jeg er glad for, at tandlægerne er med til at løfte opgaven med at få danskerne til at stoppe med at ryge. Tandlægerne har længe henvist til rygestop, og for et par år siden udviklede vi et nyt værktøj til dette. Den indsats har båret frugt,” fortæller Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen.

Tandlægeforeningen har i samarbejde med Stoplinien og Københavns Kommune udviklet e-læringsværktøjet Very Brief Advice (VBA). På kun 30 sekunder kan tandlægen ved hjælp af metoden henvise patienten til rygestop. Tanken er, at tandlæger nemt og hurtigt kan henvise til rygestop uden at fortælle om de sundhedsskadelige aspekter ved rygning. På den måde forsøger man at undgå, at patienten føler sig presset og går i forsvarsposition.

”Det er rigtig positivt, at tandlægerne spiller en så aktiv rolle i forhold til at bekæmpe rygning, da vi ved, at opfordring til rygestop fra sundhedspersoner motiverer mennesker til at stoppe med at ryge. Hvis vi også sikrer, at flere henvises direkte til et rygestoptilbud i kommunen eller hos Stoplinien, kunne det have endnu større effekt,” siger Niels Sandø, konstitueret enhedschef i Sundhedsstyrelsen.

Flere danskere ryger hver dag
Trods regeringens målsætning om en røgfri generation i 2030 er andelen af danskere, der ryger, steget for første gang i 20 år. I dag ryger 23 % af den voksne befolkning, mens tallet var 21 % i 2016. Det viser den nye undersøgelse af danskernes rygevaner.

”Det er meget bekymrende, at flere danskere ryger. Rygning øger ikke kun risikoen for lungekræft, kræft i munden og en lang række andre sygdomme i kroppen. Rygning øger også risikoen for den alvorlige og kroniske tandsygdom parodontitis, ligesom flere rygere end ikke-rygere får infektion omkring et implantat,” siger Susanne Kleist.

Til gengæld viser undersøgelsen også, at to tredjedele af dem, der ryger dagligt, gerne vil holde op med at ryge, og det giver Susanne Kleist håb. ”Tandlægerne fortsætter ufortrødent med at gå i dialog med patienterne om rygestop. Og så arbejder vi sideløbende for, at regeringen indfører initiativer, som nedsætter antallet af rygere, så vi en dag slet ikke behøver at henvise til rygestop,” fastslår Susanne Kleist.

Tandlægeforeningen: Indfør højere priser på tobak
I modsætning til mange andre lande har Danmark ifølge Susanne Kleist ikke en samlet national strategi for, hvordan vi sikrer, at børn og unge ikke begynder at ryge. Tandlægeforeningen har bidraget til en rapport, som WHO, Kræftens Bekæmpelse og partnerskabet Røgfri Fremtid bl.a. står bag, og som kommer med en række anbefalinger til, hvordan vi får færre rygere i fremtiden. Der skal laves en national handleplan for tobaksforebyggelse, indføres højere priser på tobak, neutrale cigaretpakker og tobak under disken. Rapporten anbefaler også, at man laver flere røgfrie miljøer, fx på alle uddannelsessteder, og så må tobaksindustrien ikke få indflydelse på sundhedspolitik.

Vil du have hjælp til rygestop? Få hjælp på stoplinien.dk.

For nærmere information kontakt:

Charlotte Bender, kommunikationschef, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk