Tandlæger advarer: Sportsdrikke og energibarer kan skade tænderne

Salget af sportsernæringsprodukter stiger i disse år, men produkterne kan skade tænderne.
24. januar 2019
Salget af sportsernæringsprodukter stiger i disse år, men produkterne indeholder ofte store mængder sukker og syre, som kan give både huller i tænderne og syreskader. Det viser en undersøgelse, som Tandlægeforeningen har lavet med hjælp fra DTU Fødevareinstituttet.

Danskerne valfarter til fitnesscentret i januar og indtager sportsernæringsprodukter som aldrig før. Ifølge DTU Fødevareinstituttet er salget af sportsernæringsprodukter steget fra en omsætning på 169 millioner i 2011 til 190 millioner i 2016. Produkterne fås i mange varianter – sportsdrikke, barer, geler, pulver og tabletter - og markedsføres ofte som sunde. Men mange af dem er slet ikke så sunde, som de giver sig ud for. De indeholder ofte meget sukker og har en lav pH-værdi, som kan skade tænderne. Det viser en undersøgelse, som Tandlægeforeningen har lavet med hjælp fra DTU Fødevareinstituttet.

”Producenterne er gode til at få produkterne til at se sunde og indbydende ud, men jeg vil gerne advare imod at indtage for mange af dem. Man risikerer at få huller i tænderne og syreskader, fordi de ofte indeholder en stor portion sukker og har en lav pH-værdi. Medmindre man er eliteidrætsudøver, har man slet ikke behov for dem,” siger Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen.

50 g sukker i en proteinshake
Tandlægeforeningen har undersøgt sukkerindholdet i 40 forskellige sportsernæringsprodukter – både det naturligt forekommende sukker og det tilsatte sukker. Undersøgelsen viser fx, at en halv liter proteinshake indeholder 50 gram sukker, hvilket er det samme som i ½ liter cola. En af de energibarer der blev undersøgt indeholder 23 gram sukker. ”Alle sukkerarter undtagen kunstige sødemidler kan give huller i tænderne, men nogle sukkerarter, fx hvidt sukker, er værre end andre. Også frugtsukker og honning omdannes til syre, som kan give caries,” siger Svante Twetman, professor på Tandlægeskolen i København. Han forklarer, at barer med tørret frugt og energigeler er særligt slemme, fordi de klistrer til tænderne. Jo længere tid sukkeret er i munden, jo større er risikoen for caries.

Tænderne ligger i syrebad
DTU Fødevareinstituttet har undersøgt pH-værdien i de flydende produkter, og mange har en meget lav pH-værdi, hvilket kan give syreskader. Ifølge Susanne Kleist er man særligt udsat for at få syreskader, når man dyrker hård motion. ”Spyt er med til at beskytte tænderne, og man bliver nemt mundtør, når man fx løber eller dyrker spinning. Hvis man så indtager sportsdrikke eller geler, ligger tænderne nærmest i et syrebad, og så stiger risikoen for syreskader,” forklarer Susanne Kleist. Hun råder til, at man i stedet drikker masser af vand i forbindelse med træning og tager et stykke frugt eller grønt, hvis blodsukkeret er i bund.

Gode råd
• Vælg frugt og grønt fremfor energibarer, proteinbarer og geler.
• Drik vand i stedet for protein- og sportsdrikke (det gælder også light-produkter).
• Vælg kun sportsernæringsprodukter med et lavt sukkerindhold eller uden sukker. Hold øje med ”sukkerarter” på næringsdeklarationen.
• Drik sportsdrikken hurtigt – ikke i mange små slurke over lang tid. Skyl ikke væsken rundt i munden.
• Skyl munden med vand, lige efter du har drukket/spist noget syreholdigt.

For nærmere information kontakt:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk