Debatindlæg: Regeringen bør sikre en forebyggelsesplan, der beskytter unge mod nikotinprodukter

Tandlægeforeningens formand opfordrer i et debatindlæg regeringen til at vedtage flere tiltag, der beskytter unge mod at få et nikotinmisbrug. Læs indlægget her.
30. juni 2023

Regeringen bør sikre, at der med den kommende forebyggelsesplan for unges forbrug af rusmidler bliver gjort mere for at beskytte de unge mod at blive afhængige af nikotin.

Det påpeger Tandlægeforeningens formand, Susanne Kleist i debatindlægget, der er skrevet i samarbejde med direktør i Astma-Allergi Danmark, Anne Holm Hansen.

Debatindlægget er bragt i Dagbladet Information.

Læs debatindlægget her og herunder.

I dag er røgfrie nikotinprodukter lige så populære blandt børn og unge som cigaretter. Hvis vi skal beskytte børn og unge mod et liv med afhængighed, bør regeringen igangsætte forebyggende tiltag

Nikotin erstatter ubehag og stress med beroligende følelser og giver en oplevelse af, at man kan styre sine sindsstemninger. Det kan virke særligt tiltalende for en teenager, som er i gang med at navigere i en ny og krævende virkelighed, hvor hjernen er i en rivende udvikling, og et indre følelsesliv tager form.

Sådan beskriver mange unge følelsen af at prøve nikotin første gang, og nikotinen har allerede sat kløerne i knap 400.000 af de 15-29-årige, som bruger mindst ét tobaks- eller nikotinprodukt. Det svarer til 35 procent af denne aldersgruppe.

Det vidner om, at vi som samfund ikke gør nok for at beskytte vores børn og unge mod nikotin. Der skal gøres mere, og det bør komme til udtryk i regeringens kommende forebyggelsesplan for unges forbrug af rusmidler.

Røgfrie nikotinprodukter er lige så populære blandt børn og unge som cigaretter. Det kan være et udtryk for, at de bruger det som en måde at håndtere blandt andet stress og negative følelser på. Men gradvist erstattes den oprindelige wow-effekt med abstinenser, uro og angst.

Særligt de 15-17-åriges tobaks- og nikotinforbrug er steget. På bare to år er deres forbrug steget fra 18 procent til over 30 procent i 2022. Det er bekymrende. Tandlægerne melder også om en stigning i antal unge patienter med skader på tandkødet og slimhinden fra nikotinprodukter, der kan ætse hul i slimhinden.

Hvis vi skal beskytte børn og unge mod et liv med afhængighed, er det nødvendigt, at regeringen igangsætter forebyggende tiltag, inden de unges nikotinforbrug kommer mere ud af kontrol.

Forebyggende tiltag har vist sig effektive til at mindske tobaksrygning, og samme tiltag kan overføres til at forbygge røgfrie nikotinprodukter.

Som minimum bør der indføres strengere sanktioner over for de forhandlere, der sælger nikotin til mindreårige. Aldersverificering på betalingskort er en metode til at begrænse salg til mindreårige. Ligesom det bør gøres ulovligt at tilsætte smagsstoffer til nikotinprodukterne. I dag er frugtsmag, som især appellerer til børn og unge, tilladt.

Børn og unge har i dag for mange muligheder for at ryge i kløerne på nikotinen, og det er nu op til regeringen at sikre en forebyggelsesplan, der beskytter de unge mod nikotinen.