Nu kan du igen få bleget tænder

NYHED: Tandlæger har ikke måttet udføre tandblegninger under COVID-19. Men nu kan du igen få bleget dine tænder, og du behøver ikke at fremvise et coronapas.
13. april 2021

Siden midten af marts 2020 har tandlæger ikke måttet udføre tandblegninger på grund af COVID-19, hvor ikke-nødvendige tandbehandlinger skulle udskydes. Men den retningslinje er nu ophævet, så patienter igen kan få bleget deres tænder hos tandlægen. Man skal heller ikke fremvise et coronapas, når tandblegningen foregår på en tandklinik. Det oplyser Sundhedsministeriet til Tandlægeforeningen.

Husk, at det kun er tandlæger, der må og kan blege tænder korrekt.

Tandlægerne følger strenge hygiejniske retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, og man kan derfor fortsat trygt gå til tandlæge. Patienter skal huske at bruge mundbind og håndsprit, når de går ind på klinikken, og de skal holde afstand i venteværelset.

Det bør du vide om tandblegning
• Kun tandlæger må og kan blege tænder sikkert og korrekt og tilpasset dine tænder.
• Det aktive stof i tandblegemidler er brintoverilte.
• Tandblegemidler med mere end 0,1 % brintoverilte må IKKE sælges i håndkøb i DK - og mindst 3 % er nødvendigt for at blege tænder.
• Blegemidler købt på nettet er oftest ulovlige og kan indeholde stoffer, der skader dine tænder.
• Tandens emalje opløses lidt, hver gang der bleges.
• Få tandlægen til at vurdere, om dine tænder er egnede til at blive bleget.
• Du skal være fyldt 18 år for at få en tandblegning hos tandlægen.

Læs mere om tandblegning