HK skaber ubegrundet frygt for sikkerheden hos tandlægerne

Tandlægeforeningens regionsformænd er bekymrede over den mistillid, som HK spreder som led i en faglig kamp om en ny overenskomst. Læs deres debatindlæg her.
07. maj 2020

HK og Tandlægeforeningen kan ikke blive enige om en ny overenskomst for klinikassistenterne. I stedet angriber HK nu tandlægerne for at sjuske med sikkerheden på klinikkerne. Det skaber usikkerhed, både hos patienterne og hos medarbejderne. Som formand for Tandlægeforeningen i regionen er jeg bekymret over HK’s angreb, som desværre kan føre til, at patienterne holder sig væk fra vigtige tandbehandlinger.

Tandlægeklinikkerne følger strenge hygiejneregler, og de bliver løbende kontrolleret af Styrelsen for Patientsikkerhed. Tandlægerne kommer altid ud med meget høje karakterer og får fuld anerkendelse for den høje sikkerhed på klinikkerne. Under coronakrisen er tandlægerne også underlagt stramme regler på linje med andre dele af sundhedssystemet. Dem gør vi alt, hvad vi kan, for at leve op til.

Mange af reglerne er nye, og de ændrer sig løbende, så der kan godt være udfordringer med at få dem implementeret hurtigt. Men Tandlægeforeningen har ikke kendskab til tandlæger, som bevidst omgår reglerne, og hvis det skulle være tilfældet, så ser vi meget alvorligt på det. Hvis en klinik ikke lever op til hygiejne- og patientsikkerhedsregler, skal det rettes op omgående, ellers kan man ikke drive klinik. Men løse rygter og udokumenterede påstande er svære at forholde sig til, og lige nu er tandlægerne udsat for en mistænkeliggørelse, som skader tandsundheden i Danmark.

Det kan være svært at finde rundt i alle sikkerhedsreglerne. Derfor kan det jo godt være, at der er tandlæger, som misforstår reglerne, og der kan også være enkelte brodne kar. Men det kan også være, at enkelte klinikassistenter misforstår reglerne, og at HK i sin iver efter at føre faglig kamp misforstår sin rolle.

Som tandlæger er vi meget bekymrede over HK’s metoder. HK har anmeldt otte tandlægeklinikker ud af landets 1800 klinikker til Arbejdstilsynet, og HK ringer og mailer for øjeblikket rundt til klinikassistenterne på klinikkerne for at finde fejl. Tandlægeforeningen har allerede kontaktet de anmeldte klinikker og talt sikkerhedsprocedurerne igennem.

Langt de fleste danskere har meget stor tillid til deres tandlæge, og det er en tillid, som er bygget op igennem mange år. Det er vigtigt, at patienterne får passet deres tænder hos tandlægen, og tillid til tandlægen er en vigtig del i at fastholde den høje tandsundhed i Danmark. Derfor er tandlægerne i vores region meget bekymrede over den mistillid, HK spreder som led i en faglig kamp om en ny overenskomst.