Tandlæger holder åbent for patienter, der skal have kritisk behandling

18. marts 2020

Din tandlæge vil i den kommende tid kun behandle patienter, der har et kritisk behandlingsbehov. Det gælder fx behandling af skader i tænder og mund, infektioner, rodbetændelse og svære tilfælde af caries og parodontitis. Det gælder også skader på implantater, broer og fyldninger samt igangværende bøjlebehandling. Rutinemæssige tandeftersyn og tandrensninger skal udskydes.

Baggrunden er nogle nye retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, som beskriver, hvordan tandlæger skal håndtere COVID-19. Retningslinjerne gælder til og med juni 2020, medmindre Sundhedsstyrelsen melder andet ud.

Du skal ikke møde op i klinikken, selvom du har tid til kritisk tandbehandling, hvis:

- Du har symptomer, også bare lette, som fx snue, ondt i halsen og/eller hoste
- Du har været i direkte kontakt med en bekræftet coronasmittet person indenfor de sidste 14 dage.
- Du er kommet hjem fra en rejse indenfor de sidste 14 dage.

Så skal du i stedet ringe til din læge.

Er du i tvivl? Ring til din tandlæge.