Unges snusforbrug eksploderer: Det kan skade tænder og mund

Mere end fem gange så mange drenge bruger snus til dagligt sammenlignet med 2014. Det bekymrer Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.
22. januar 2020

Andelen af gymnasieelever, der dagligt bruger snus, er steget markant. I dag bruger 11,3 procent blandt gymnasiedrenge og 1,6 procent blandt gymnasiepiger snus til dagligt, mens det kun var 1,9 procent af drengene og 0,2 procent af pigerne i 2014. Det viser en ny undersøgelse fra 2019 fra Statens Institut for Folkesundhed.

”Det er alarmerende, at så mange flere unge bruger snus. Snus irriterer mundslimhinden og kan få tandkødet til at trække sig tilbage. Og tandkød, der først har trukket sig tilbage, så tænderne er blevet længere, kommer ikke tilbage, selvom man stopper med at bruge snus. Nikotinen i snus gør det også nemt at blive afhængig og kan måske få flere unge til at ryge,” advarer Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen.

Snus kan skade tænder og mund

Snus kan få tandkødet til at trække sig tilbage, så mere af dine tænder bliver synlige. Tandkød, der først har trukket sig tilbage, så tænderne er blevet længere, kommer ikke tilbage, selvom man stopper med at bruge snus.

Snus irriterer mundslimhinden, der som beskyttelse danner en slags hård hud i form af hvidlige, rynkede plamager, der hvor snusen lægges. Disse slimhindeforandringer forsvinder, når man holder op med at bruge snus.

Snus kan misfarve tænderne og farve dit spyt brunt.

Mange tandlæger ser patienter med snusskader

Tandlægeforeningen gennemførte i 2017 en rundspørge blandt 527 tandlæger, som viste, at fire ud af ti tandlæger har patienter med skader i mundhulen, der er relateret til brugen af snus.

Har du brug for hjælp til at stoppe med snus?

Ring til Stoplinien på tlf. 81 31 31 31.

Vil du vide mere?
Læs mere om snus og få gode råd til at stoppe på Kræftens Bekæmpelses side om snus

Kilde: Kræftens Bekæmpelse