Sundhedsstyrelsen roser tandlæger for at bruge mindre antibiotika

Danske tandlægers forbrug af antibiotika ved tandbehandling er faldet med 31 procent siden 2015. Sundhedsstyrelsen takker tandlægerne og ser det som et positivt skridt på vejen mod at mindske antibiotikaresistens.
22. november 2019

Forbruget af antibiotika ved tandbehandling er faldet med omkring 31 procent siden 2015, og faldet ser ud til at være særligt stort fra 2016 til 2017.

Det viser den nationale overvågning af forbruget af antibioitika (DANMAP), som har opgjort tallene for tandlægers forbrug af antibiotika frem til 2019. Det skriver Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Forbruget er nu lavere end i 2009, som er det år, hvor tallet først blev opgjort i DANMAP, og forventningen er, at det fortsat vil falde, skriver Sundhedsstyrelsen.

Det glæder Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.

”Tandlæger spiller en væsentlig rolle for at mindske spredningen af resistente bakterier, og jeg er meget stolt af vores indsats de sidste par år, hvor vi ser et markant fald i forbruget af antibiotika. Vi lever fulgt ud op til vores ansvar,” understreger Susanne Kleist.

Sundhedsstyrelsen roser tandlægerne.

”Da vi udgav vores nationale retningslinje i 2016, med anbefalinger for hvordan tandlæger kunne målrette brugen af antibiotika i forbindelse med visse behandlinger, var det netop, fordi der var en stor stigning i brugen på området. Derfor er vi meget tilfredse med, at tandlægerne har mindsket deres brug af antibiotika”, siger tandlæge Karen Geismar i Sundhedsstyrelsens pressemeddelelse.

Læs Sundhedsstyrelsens pressemeddelelse