Sundhedsminister på besøg hos tandlæge i Nykøbing Falster

Sundhedsminister Magnus Heunicke besøgte mandag eftermiddag tandlæge John Klos på hans klinik i Nykøbing Falster. Læs her om hans møde med ministeren.
19. november 2019

Den 23. august 2019 skrev sundhedsminister Magnus Heunicke et opslag på sin Facebook-side, hvor han takkede en læge og en sygeplejerske på akutmodtagelsen i Odense for at tage ham med på vagt. Det opslag fik John Klos – ligesom flere andre tandlæger - til at kommentere, at sundhedsministeren var velkommen til at besøge hans klinik.

Den opfordring blev til virkelighed mandag eftermiddag, hvor ministeren aflagde tandlægen et besøg hos guldborgSUND TAND i Nykøbing Falster.

”Jeg håbede, at det ville være en seriøs meningsudveksling, men jeg frygtede, at det bare var en markering. Ministeren var faktisk åben og nysgerrig og spurgte ind til patienterne. Han indrømmede, at tandlægeområdet er et af de områder, han ikke ved så meget om,” fortæller John Klos.

”Jeg tror, ministeren fik en øjenåbner”

Ifølge John Klos fik de en snak om alt fra tandlægemangel og særloven inden for tandlægeområdet til unges dropout og socialt udsatte. John Klos har en del socialt udsatte patienter, som enten ikke har overskud til at søge om tilskud til tandpleje gennem de eksisterende tilskudsordninger eller oplever ansøgningsprocessen som meget ressourcekrævende.

”Ministeren nævnte regeringens forslag om tilskud til socialt udsatte, men man skyder forkert, hvis man kun hjælper de hjemløse. Det fortalte jeg ham også. Jeg ser mange ødelagte mennesker, der ikke har overskud til at søge om tilskud, og som tabes på gulvet. Tandlægens faglige vurdering og overslag til kommunen burde udløse et automatisk tilskud, så patienten ikke skal bruge så mange ressourcer på selve ansøgningen,” foreslår John Klos.

Magnus Heunicke hilste også på to af John Klos’ patienter, der har alvorlige tandproblemer. Den ene har ifølge John Klos ikke overskud til at søge om tilskud til tandbehandling, og den anden har først efter mere end et halvt års smertehelvede fået bevilget tilskud til tandbehandling.

”Jeg tror, ministeren fik en øjenåbner og nogle aha-oplevelser, og at han havde en lærerig oplevelse med at møde patienterne,” siger John Klos.

John Klos fik også udtrykt sin mening om særloven til sundhedsministeren.

”Særloven er et momunent over udskamningen af tandlæger i sundhedssystemet. Jeg er nødt til at arbejde under særloven for at hjælpe de her patienter,” fastslår John Klos.

Magnus Heunicke besøgte klinikken i knap to timer.