Socialt udsatte snydes for tandlægehjælp

Kun få kontanthjælpsmodtagere får støtte til tandbehandling gennem den særlige tilskudsordning. Kommunalt bureaukrati og egenbetaling står i vejen, lyder det fra eksperter og tandlæger. Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard vil se på, om ordningen skal justeres.
19. september 2019

Siden 2013 har kontanthjælpsmodtagere med ondt i økonomien og i tænderne kunnet søge om tilskud til tandbehandling gennem kommunen. Men kun 14 % af kontanthjælpsmodtagerne fik støtte i 2017, viser tal fra Danmarks Statistik.

”Jeg er ærgerlig over, at så få patienter får glæde af ordningen. Det kan betyde, at de mest ressourcesvage ender med helt at fravælge tandlægen. Pæne og sunde tænder betyder meget for livskvaliteten og selvtilliden og kan endda være en løftestang i forhold til at lande et job. Vi må og skal den sociale ulighed i tandsundhed til livs”, siger Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen.

Egenbetaling står i vejen
Ifølge Børge Hede, tidligere overtandlæge i København og i dag adjungeret lektor på Tandlægeskolen, er tilskudsordningen skruet for dårligt sammen.

”Det er en elendig lov. Den er komplet uigennemskuelig for både tandlæger, borgere og kommuner. Det er formentlig de ressourcestærke, som får mest gavn af reglerne. Og mange af dem ville alligevel gå til tandlægen,” siger Børge Hede.

Et af de store problemer er, at kontanthjælpsmodtagerne selv skal betale en del af tandlægeregningen. Selvom det kan være et mindre beløb ud af en langt større regning, er det ofte nok til, at mange kontanthjælpsmodtagere fravælger tandlægebesøget, vurderer Børge Hede. Noget, der især rammer den svageste del af målgruppen.

Reglerne er for komplicerede
Ifølge Esben Boeskov Øzhayat, der forsker i den samfundsmæssige effekt af sundhedstiltag for kontanthjælpsmodtagere på Tandlægeskolen i København, er reglerne for komplicerede for de socialt udsatte, der har svært ved mødet med det kommunale bureaukrati. De skal bl.a. indsende en række dokumenter til sagsbehandlingen, og det virker som en bremseklods.

”Det er helt uoverskueligt for en stor del af de mennesker at skulle dokumentere og finde papirer frem. De har ikke overskud til at gå i dialog med kommunen,” siger han.

Tandlæger kører træt i sagsbehandling
Også mange tandlæger oplever frustrationer med tilskudsordningen. Det viser en stikprøve blandt 108 tandlægeklinikker, som Tandlægeforeningen har foretaget. 32 procent af de adspurgte svarer, at ordningen er ”dårlig” eller ”meget dårlig”, og mange klager over dårlig kommunikation med kommunerne og langsommelig sagsbehandling.

Ifølge Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard vil man se på, om der er behov for at justere tilskudsordningen.

”Vi ved, at netop tandlægebesøg er noget af det, der spares væk, når økonomien er stram for den enkelte. Derfor har vi også denne ordning, som vi gerne vil have bliver brugt, og derfor lytter vi også til tandlægernes bekymring,” udtaler han i et skriftligt svar til Tandlægebladet.

Kilde: Tandlægebladet