Ritzau: Dårlig mundhygiejne kan forværre andre sygdomme

Op imod 40 procent af voksne danskere lider af parodontitis. Men du kan uden store kraftanstrengelser undgå, at det udvikler sig eller forværrer andre sygdomme. Det skriver Ritzau i dag.
14. september 2019

Tænder, der bliver løse og med tiden falder ud, lyder formentlig som et mareridt for alle andre end små børn med rokketænder. Og parodontitis er da heller ikke noget, du skal ønske dig.

For ikke nok med at sygdommen - som er en betændelsestilstand, der angriber det bindevæv og de knogler, der holder tænderne fast i munden - i værste fald kan betyde, at du skal have kunstige tænder.

Den kan også forværre andre alvorlige betændelsessygdomme som diabetes, hjerte-kar-sygdomme, leddegigt og formentlig Alzheimers, forklarer Palle Holmstrup, der er professor i parondotologi på Tandlægeskolen i København.

- Hvis man har kronisk betændelsestilstand i munden, så forværrer det andre betændelsestilstande i kroppen, forklarer han.

Bedst undersøgt er sammenhængen mellem parodontitis og diabetes, og her viser forskningen tilmed, at man med en effektiv behandling af parodontitis kan påvirke diabetes i en positiv retning.

Behandlingen af munden kan nemlig påvirke langtidsblodsukkeret i kroppen og reducere det med op til 0,6 procent.

- Det lyder ikke af meget, men tidligere undersøgelser har vist, at en reduktion i langtidsblodsukkeret på bare 0,2 procent giver ti procent lavere dødelighed hos diabetespatienter, forklarer Palle Holmstrup.

Op imod 40 procent af voksne danskere har parodontitis, og efter 40-års alderen er sygdommen den hyppigste årsag til tandtab, viser tal fra Tandlægeforeningen.

- De 40 procent dækker selvfølgelig over forskellige grader af parodontitis, men vi oplever rigtig mange med sygdommen, og det ser ikke ud til at blive meget bedre, siger Susanne Kleist, der er formand for Tandlægeforeningen.

- Men forskellen fra tidligere, hvor der var mange, der endte med at miste tænderne, så har flere deres tænder hele livet, fordi sygdommen er mere velbehandlet, tilføjer hun.

Behandlingen er langt hen ad vejen det samme som forebyggelsen, nemlig at du børster dine tænder godt og grundigt og sørger for at komme ind mellem tænderne med eksempelvis tandtråd eller tandstikker hver dag.

Her fjerner du nemlig de bakterier, der er årsagen til betændelsen.

- Bakterierne formerer sig og laver kolonier, hvis de får lov at sidde stille. Men hvis man forstyrrer dem, kan man sikre sig rigtig godt mod parodontitis, siger Susanne Kleist.

Er man først ramt - og har sygdommen udviklet sig - kan der være behov for en operation eller andre særlige tiltag.

Der kan også være andre faktorer, der spiller ind - både gener og livsstil - men hvad den bedste løsning er for dig, vil din tandlæge kunne guide dig i.