Tandkødsbetændelse

Hvad er sundt tandkød?
Sundt tandkød er tandkød, der ligger helt stramt omkring tanden. Det er lyserødt og svagt nubret i overfladen, og det bløder ikke efter grundig tandbørstning - heller ikke efter brug af tandstikkere.

Sundt tandkød

Sådan sidder en tand fast
En tand sidder fast i kæbebenet ved hjælp af små rodhindefibre, og uden på kæbeknoglen ligger tandkødet.

Det er kun selve kronen på en tand, der er synlig, mens tandens rod er gemt under tandkødet og derfor ikke kan ses.

De små fibre, der hæfter tanden fast i kæben, sidder hele vejen op langs tandroden og slutter normalt først ved tandens krone. Ved tandkronen bukker tandkødet omkring og danner en naturlig lomme, der under sunde forhold er højst 2-3 mm dyb.

Normale tandkødsforhold

Hvordan bevares sundt tandkød?
For at undgå tandkødsbetændelse og parodontitis er det meget vigtigt, at tænderne holdes rene. Først og fremmest skal du børste tænder to gange om dagen (morgen og aften) med en almindelig eller elektrisk tandbørste. Undersøgelser viser, at en elektrisk tandbørste er mere effektiv end en almindelig tandbørste.

Helt unge kan som regel fjerne hovedparten af belægningerne med tandbørsten, men med alderen er flere og flere nødt til at supplere med tandstikkere, Soft-Picks, solobørste eller interdentalbørste for også at holde rent mellem tænderne.

Din tandlæge kan vejlede dig i, hvilke hjælpemidler der er bedst egnede til lige netop dit tandsæt, samt hvordan du skal gøre.

Udover din egen indsats med mundhygiejnen skal tænder og tandkød jævnligt undersøges hos tandlægen. Her får du typisk også foretaget en tandrensning.

Tobaksrygning kan medvirke til udvikling af tandkødsbetændelse og parodontitis, så hvis du ryger, anbefales du at holde op.

Hvad er tandkødsbetændelse?
Tandkødsbetændelse er en kronisk betændelse i tandkødet omkring tænderne og kan opstå i alle aldre. Når tandkødet er betændt, bliver det hævet og rødligt og kan desuden være ømt. Det har også større tendens til at bløde, fx i forbindelse med tandbørstning og brug af tandstikkere.

Ved tandkødsbetændelse har rodhindefibre og knogle ikke taget varig skade. Så hvis sygdommen behandles, kan tandkødet igen blive sundt.

Tandkødsbetændelse på grund af plak og tandsten

Hvordan opstår tandkødsbetændelse?
Når tænder ikke bliver børstet rene, samler der sig bakterier på tænderne langs tandkødskanten. Disse belægninger kaldes plak. Hvis plakken ikke fjernes, forkalker den og bliver til tandsten. Tandsten har en meget ujævn overflade og er grobund for mere plak.

Plak og tandsten langs tandkødskanten kan virke lokalirriterende og føre til tandkødsbetændelse.

Sundt tandkød

Samme patient med tandkødsbetændelse

Hvordan behandles tandkødsbetændelse?
Hvis plak og tandsten på tænderne fjernes, og tænderne efterfølgende holdes rene, forsvinder tandkødsbetændelsen i løbet af få dage, og tandkødet bliver atter sundt. Man kan imidlertid ikke selv fjerne tandsten, derfor skal tænderne renses hos en tandlæge.

Nogle mennesker danner tandsten hurtigere end andre og skal derfor sørge for at få tænderne renset ofte.

Læs om parodontitis