Forkølelsessår (herpes infektion)

Forkølelsessår, herpes, som forårsages af herpes virus, kan opstå på læberne og i mundslimhinden. Ca. 80 % af den voksne befolkning er bærere af herpes virus, og omkring 20 % har tilbagevendende forkølelsessår.

Hvad er symptomerne?
Langt de fleste får ingen symptomer, når de smittes med herpes virus første gang, men specielt små børn kan få blærer og sår på læberne og i mundhulen (gummerne og ganen), feber, utilpashed og besvær med at spise på grund af smerter fra munden. Når herpes reaktiveres, viser den sig typisk på læberne som små blærer (se billede), der brister og bliver til sår, som flyder sammen til en større skorpe. Nogle oplever en stikkende og prikkende fornemmelse i læben, inden blærerne dannes. Uden behandling varer et herpesudbrud 10-14 dage fra de første symptomer viser sig, til sårene er helet. Udbruddet kan være smertefuldt.

Hvad er årsagen til forkølelsessår?
Forkølelsessår skyldes Herpes simplex virus. Denne virus kan også smitte andre områder, fx kønsorganerne. Når man er blevet smittet, oftest i barndommen, hviler virus hos personen resten af livet. Herfra kan det blive reaktiveret, typisk ved nedsat immunforsvar (forkølelse, influenza, stress), sol, traume og hormonelle forandringer. Virus kan også vedvarende være i hvile, og man kan altså være smittet uden at have symptomer eller endog vide det.

Hvordan forebygges og behandles forkølelsessår?
Herpes virus smitter ved direkte kontakt. For at undgå at overføre smitten til andre hud- og slimhindeområder på din egen krop, fx øjne, næse og kønsorganer, og for at undgå at smitte andre, er det vigtigt at undgå berøring direkte med forkølelsessåret. Ved et udbrud på læben kan du påsmøre antiviral creme/salve på det sygdomsramte område, tage antivirale tabletter eller påsætte plaster beregnet til forkølelsessår. Du skal behandles så hurtigt som muligt, helst når du mærker de første tegn på et udbrud. Sammen med tandlægen eller lægen vælges den behandling, der passer bedst til dig.

Fork%c3%b8lelsess%c3%a5r%20p%c3%a5%20underl%c3%a6ben

Forkølelsessår på underlæben.