Unges brug af tandpleje

Mange unge springer tandlægen over.

Caries, syreskader, tandkødsbetændelse. Unge risikerer at udvikle tandsygdomme som disse, når de springer eftersynet hos tandlægen over. Og det er der mange, der gør. Næsten halvdelen af årgang 1996 – 32.000 20-årige – har ikke været forbi en tandklinik, siden de fyldte 18 år, viser tal fra 2016 fra Danske Regioner. Selvom et tandlægetjek koster under 300 kroner, synes mange unge, det er for dyrt. Nogle mener slet ikke, de har behov. Andre glemmer simpelthen at finde en ny tandlæge, når de forlader den gratis børne- og ungdomstandpleje.

Det er et problem, når unge fravælger tandlægen. Man kan gå rundt med forstadier til tandsygdomme, som man måske ikke mærker til og som kunne være taget i opløbet. Hvis tandsygdomme ikke opdages i tide, kan det blive både og smertefuldt for den enkelte, og det kan gå ud over livskvaliteten. Og det offentliges udgifter stiger, hvis der skal gives tilskud til større tandbehandlinger.

I henholdsvis 2013 og 2015 gennemførte Voxmeter en undersøgelse for Tandlægeforeningen om unges tandlægebesøg:

Læs undersøgelsen fra 2015

Læs undersøgelsen fra 2013