Tilbage til kursusoversigten

KA-update: Delegeret tandrens- ning på den rigtige måde

Kursusnummer 2708
Kursusdato 10. marts 2021 kl. 12:00 -> kl. 16:00
Kursussted , ,
Tilmeldingsfrist 1. februar 2021
Point/CE-timer 0
Medlemspris 2.500,00 kr.
Tilmeld dig nu

KA-update: Delegeret tandrensning på den rigtige måde

Kurset er en del af Tandlægeforeningens systematiske efteruddannelsestilbud til klinikassistenter

For at udnytte tiden optimalt i en travl tandlægeklinik kan det være en fordel at få medhjælp til den supra-gingivale tandrensning. For at klinikassistenter kan udføre tandrensning, skal de kvalificeres og instrueres.

Tandrensning udføres af klinikassistenter på rigtig mange klinikker i dag, men er den teoretiske viden på plads og sker delegationen korrekt?

Vi tilbyder et effektivt teoretisk kursus i tandrensning og biologien bagved sundhed og sygdom i gingiva med fokus på tandrensningens betydning. Kurset afsluttes med en gennemgang af delegationens elementer og hvad henholdsvis klinikassistenten og tandlægen skal vide og kunne for, at det sker patientsikkerhedsmæssigt korrekt. Det er ikke nok med en standardprocedure, som ingen helt husker i det daglige. Efter kurset skal tandlægen supervisere klinikassistenten i tre tandrensninger på egen klinik - efter den gennemgåede fremgangsmåde. Kurset kan med fordel tages som opdatering af den tandrensning, du måske allerede udfører i dag, men er også relevant, hvis man ønsker at supplere med disse kompetencer i klinikken.

Kursets opbygning

MUNDHULENS ANATOMI OG FYSIOLOGI

• Hvorfor opstår der betændelse i tandkødet som ved tandkødsbetændelse (gingivitis)
• Hvorfor sker der nedbrydning af tænder som ved caries
• Kendskab til generelle sygdomme samt medicins betydning i forbindelse med supragingival tandrensning

FOREBYGGELSE

• Instruktion i hjemmetandpleje (mad, tandpasta, tandbørste, tandbørsteteknik)
• Motivering af patienten
• Fjernelse af hårde og bløde belægninger (tandsten og plak samt misfarvninger)

GRUNDIG GENNEMGANG AF INSTRUMENTER TIL PROFESSIONEL FJERNELSE AF HÅRDE OG BLØDE BELÆGNINGER

• Håndinstrumenter, scaler, curetter
• Air-scaler
• Ultralyd
• Air-flow
• Afpudsning

VEDLIGEHOLDELSE AF INSTRUMENTER

• Slibning
    • Udskiftning

Undervisere

Morten Grauballe, henvisningstandlæge, postdoc, ph.d

Uddannet tandlæge fra Københavns Universitet i 2005. Ph.d fra Aarhus Universitet med fokus på det indbyrdes forhold mellem marginal parodontitis og diabetes. Modtog i 2012 Diabetes Foreningens Legat. Endvidere særlig interesse for infektionskontrol i forbindelse med implantatbehandling, hvilket er fokusområdet for postdoc ved Københavns Universitet. National og international foredragsholder. Forfatter til artikler i internationale og nationale fagtidsskrifter. Henvisningstandlæge (Evident Tandlægerne) med hovedvægt på marginal parodontitis og periimplantitis.
Tidligere sekretær i Dansk Selskab for Parodontologi (2005-2019), ITI Fellow og ITI Education Delegate

Ole Marker, tandlæge, efteruddannelseschef i Tandlægeforeningen

Covid-19

Tandlægeforeningen følger alle myndighedernes anvisninger i forhold til forsamlinger. Vi holder afstand, spritter af og passer på hinanden.

Priser:

Klinikassistenter, ansat hos medlem: Kr. 2.500,-