Tænder og spiseforstyrrelser

Bliv klogere på, hvordan en spiseforstyrrelse kan påvirke sundhedstilstanden i munden.

Personer, der lider af en spiseforstyrrelse, kæmper hver dag med en stor optagethed af mad, vægt og spisning. En spiseforstyrrelse kan, udover at give en lang række psykiske og fysiske problemer, også have negative konsekvenser for sundhedstilstanden i munden. Hvis man overspiser og har et stort forbrug af sukkerholdige fødevarer, vil det tilbagevendende sukkerindtag kunne øge risikoen for, at man får huller i tænderne. Især personer der har spiseforstyrrelser, som involverer opkastning, har risiko for at få syreskader på tænderne, hvilket på længere sigt kan resultere i, at tænderne bliver porøse, går i stykker og knækker.

Hvordan opstår syreskader?
Syreskader, som også kaldes erosioner, opstår, når tænderne udsættes for syre, der ikke er lavet af bakterier i munden. Syren er i stedet tilført munden enten udefra gennem mad og drikke eller fra maven. Mavesyre kan komme på grund af sure opstød eller opkast. Hvor meget syren skader tænderne, afhænger af en række faktorer. De vigtigste faktorer er madens/drikkens surhedsgrad, hvor ofte, hvor længe og hvordan man drikker/spiser det sure, samt hvor mange gange der bliver kastet op. Desuden betyder det også noget, hvor meget spyt der er i munden. Nogle typer medicin nedsætter mængden af spyt i munden, og indtag af disse kan derfor øge risikoen for at få syreskader. Tandlægen ved, hvilke typer medicin det drejer sig om og kan give gode råd, hvis munden er tør på grund af for lidt spyt.

Tandsubstans kommer ikke igen
Syreskader på tænderne skal tages alvorligt, da tandsubstans, der er opløst af syre, ikke kommer igen. Derfor er det vigtigt at prøve at undgå, at skaderne bliver for store. I første omgang er det tændernes udseende, der ændrer sig. Små stykker af tanden kan fx knække af. På længere sigt kan også tændernes funktion blive påvirket. Jo mere af tanden, der forsvinder, jo følsommere over for kulde og varme bliver tænderne. Endelig kan tænderne blive så forkortede, at evnen til at tygge bliver dårligere. Meget syreskadede tænder kan også give ændringer i den måde, tænderne bider sammen på, hvilket i yderste konsekvens kan betyde, at kæbeleddet bliver påvirket med muskel- og ledsmerter til følge.

Sådan nedsætter du risikoen for syreskader
Det kan være svært selv at se, om tænderne har taget skade af syre, men tandlægen kan se det og give gode råd om, hvordan skaderne forebygges bedst muligt. En af de vigtigste ting er at forsøge at fjerne syren fra mundhulen. Det gør man bedst ved at skylle munden i vand eller mælk. Mælk er godt, fordi det indeholder kalk. Dernæst er det vigtigt at vente en times tid med at børste tænder, efter tænderne har været udsat for syre, da det yderste lag af tænderne i perioden efter syrepåvirkningen er blødt, og tandbørstning derfor kan slide den ”bløde” tandoverflade væk og dermed forværre syreskaden. Her er nogle gode råd til, hvordan man selv kan være med til at mindske syrens skade på tænderne.

Gode råd:

• Brug en blød tandbørste og en tandpasta med fluorid og et lavt indhold af slibemiddel (spørg din tandlæge til råds).
  • Husk også at børste tungen, da bakterier og syrerester kan sætte sig på tungen og skade tænder og mundhule.
  • Børst ikke tænder lige efter opkastning, da emaljen er sårbar på grund af syren. Skyl i stedet munden med vand (eller mælk).
  • Undgå store mængder af sure fødevarer, fx sodavand, energidrikke, juice, syrligt slik og syrlige frugter.
  • Brug sugerør, hvis du drikker sodavand, energidrikke eller andre sure drikke. Så undgår du, at tænderne kommer i kontakt med den sure væske.
  • Gå regelmæssigt til tandlæge, så tandlægen kan hjælpe dig med at passe på dine tænder. Hos tandlægen bliver der holdt øje med din generelle mundsundhed, eventuelle syreskader og deres udvikling.

Spiseforstyrrelser opdages ofte i tandlægestolen (pressemeddelelse)