Sundhedsreformen gavner danskernes tænder

Tandlægeforeningen ser positivt på regeringens mål om røg- og nikotinfri generationer som en del af udspillet til en sundhedsreform. Det vil på sigt smitte positivt af på tandsundheden.
15. marts 2022

Ingen født i og efter 2010 skal starte med at ryge eller bruge andre nikotinprodukter. Det er et af målene i regeringens længe ventede udspil til en sundhedsreform, som blev præsenteret tirsdag.

Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist er begejstret for regeringens mål, som hun kalder ambitiøst.

”I dag er en god dag for danskernes tandsundhed. Regeringens ambitiøse udspil om fremtidige nikotinfri generationer vil også gavne tandsundheden. Hvis man ryger, har man både en øget risiko for at få kræft i mundhulen og for at få den alvorlige tandsygdom parodontitis, hvor tænderne bliver løse – en sygdom, som rammer flere og flere danskere,” advarer Susanne Kleist.

Tandlægeforeningen har tidligere advaret om brugen af røgfri nikotin som fx nikotinposer og snus, som de senere år er blevet et hit blandt danske unge.

”Vi er bekymrede for de unge. Røgfri nikotin kan give alvorlige skader i mundhulen, der kan være uoprettelige. Poserne irriterer mundslimhinden og kan få tandkødet til at trække sig tilbage. Og tandkød, der først har trukket sig tilbage, så tænderne er blevet længere, kommer ikke tilbage, selvom man stopper,” siger Susanne Kleist.

Siden starten af 2020 er antallet af unge, der bruger røgfri nikotin steget med hele 25 procent. Det viser den nyeste undersøgelse, som Statens Institut for Folkesundhed har lavet for Sundhedsstyrelsen.

Og ifølge Susanne Kleist har tandlægerne også set flere i tandlægestolen med skader i tænder og mund på grund af nikotinposer.

Tandlægerne vil gerne tage et større ansvar

I regeringens udspil til en ny sundhedsreform er tandplejen ikke tænkt ind. Noget, der ærgrer Tandlægeforeningens formand.

Ifølge Susanne Kleist vil tandlægerne meget gerne tage et større ansvar og bidrage med endnu mere i sundhedsvæsenet.

”Næste gang der skal tales om en sundhedsreform, håber jeg, at vi har flyttet os ind i den moderne verden, hvor munden hænger naturligt sammen med kroppen. Vi løfter meget gerne vores ansvar, så vi i fællesskab kan skabe et bedre sundhedsvæsen i fremtiden til gavn for alle”, fastslår Tandlægeforeningens formand.

Gitte Almer Nielsen, kommunikationschef, tlf. 61 33 86 46, gan@tdl.dk