Tandlægestuderende fra Holbæk forsker i kødædende bakterier

Signe Undall-Behrend Hansen, tandlægestuderende på Københavns Universitet, har det sidste år forsket i kødædende bakterier med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen.
20. december 2021

Med et skolarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen har tandlægestuderende Signe Undall-Behrend Hansen det sidste år prøvet kræfter med livet som forsker på Københavns Universitet. Her har hun forsket i, hvordan man kan forebygge, at infektioner i tænderne udvikler sig til den livstruende sygdom ”nekrotiserende bløddelsinfektion”, som også bliver kaldt kødædende bakterier.

”Det har været utroligt spændende og udfordrende at få et indblik i, hvordan man bedriver forskning og få lov til at fordybe sig i et emne over lang tid”, fortæller 26-årige Signe Undall-Behrend Hansen, der blev færdig med projektet i september og nu er ved at lægge sidste hånd på en videnskabelig artikel.

Infektioner i tænder kan sprede sig
Kødædende bakterier dækker over forskellige bakterietyper, der i sjældne tilfælde kan være årsag til udviklingen af en infektion, som kan være livstruende, forklarer Signe Undall-Behrend Hansen. Man ved kun lidt om, hvorfor tilstanden opstår, men personer som i forvejen har et nedsat immunforsvar menes at være mere udsatte. Signe Undall-Behrend Hansen har det sidste år set nærmere på journaler fra 41 patienter, der var indlagt på Rigshospitalet fra 2013 til 2017 med infektioner i hoved-hals-området. Hendes forskningsprojekt viste blandt andet, at lidt over halvdelen af tilfældene stammede fra en infektion i en tand – ofte i underkæben.

”Jeg håber, at projektet kan give anledning til mere forskning på området og være med til gøre tandlægerne mere opmærksomme på, at infektioner i mundhulen kan have stor indvirkning på resten af kroppen,” siger Signe Undall-Behrend Hansen.

Tidligere håndboldspiller på eliteplan
Da Signe Undall-Behrend Hansen valgte at søge ind på tandlægeuddannelsen tilbage i 2016, var hun optaget af både at beskæftige sig med tung teori og at hjælpe mennesker. Når hun til sommer kan kalde sig cand.odont., er planen at arbejde som tandlæge i privat praksis, men hun vil ikke afvise at vende tilbage til forskningen på et senere tidspunkt.

Signe Undall-Behrend Hansen er født og opvokset i Holbæk og bor i dag i København. Hun har tidligere spillet håndbold på eliteplan, men i dag bruger Signe Undall-Behrend Hansen det meste af tiden ved siden af bøgerne på koncerter og andre kulturoplevelser.

Download foto af Signe Undall-Behrend Hansen

For yderligere information: