Tandlægestuderende fra Høje Taastrup får skolarstipendium til forskning i implantater

Chahak Seth, tandlægestuderende på Københavns Universitet, har fået tildelt et skolarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen. Stipendiet skal hun bruge til at forbedre tandbehandlingen hos patienter, der skal have indsat et implantat.
02. september 2021

Med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen skal tandlægestuderende Chahak Seth det næste år prøve kræfter med livet som forsker på Københavns Universitet, hvor hun skal forske i implantatbehandling.

"Det betyder rigtig meget for mig at modtage stipendiet, da det er en unik mulighed for at snuse til forskning og blive klogere på en problemstilling, som jeg finder meget spændende”, fortæller Chahak Seth, som påbegyndte forskningsprojektet den 1. september i år.

Digitale aftryk
Mangler man en tand, kan tandlægen indsætte en implantatskrue, som er en kunstig tandrod, der indsættes i kæbeknoglen, hvor der påsættes en krone. Først tager tandlægen røntgenbilleder, og derefter skal der tages aftryk til at fremstille en gipsmodel af tandsættet, så implantatet passer, inden det opereres ind. Tandlægen skal også tage aftryk til kronen, så den passer til tandsættet. De fleste tandlæger laver aftrykkene manuelt, mens langt færre tager aftryk digitalt, forklarer Chahak Seth. Den digitale metode er nemlig kostbar, og kun få tandlæger kender metoden.

Chahak Seth skal undersøge, om den digitale metode er mere effektiv og mere behagelig for patienten end den traditionelle metode. Det skal hun gøre sammen med en række tandlægestuderende, som skal afprøve begge metoder på 40 patienter, der allerede er i implantatbehandling på Tandlægeskolen i København.

”Jeg skal ikke kun undersøge kvaliteten af aftrykket til implantatet, men også hvordan patienten og tandlægen oplever selve behandlingen. Jeg håber derfor, at projektet kan bidrage med viden om, hvorvidt den digitale metode er bedre end den traditionelle metode, og at man på sigt kan forbedre tandbehandlingen hos de patienter, der skal have indsat et implantat,” siger Chahak Seth.
Forskningsresultaterne offentliggøres efter planen i Tandlægebladet i 2022.

Ambitiøs forskerspire
Chahak Seth er født i Indien og kom til Danmark for 13 år siden med sine forældre. De første år boede familien i Viborg, senere flyttede de til Køge, og de sidste fem år har de boet i Høje Taastrup. I 2016 blev Chahak Seth optaget på tandlægeuddannelsen på Københavns Universitet som sin første prioritet.

”Begge mine forældre er læger, så jeg har altid været fascineret af sundhedsvæsenet. Jeg er nysgerrig, og jeg kan godt lide kombinationen af teori, det tekniske håndværk og dialogen med patienter, der hører med til tandlægefaget. Og så ved vi i dag, at en sund mund hænger sammen med en sund krop,” siger Chahak Seth.

Chahak Seth har høje ambitioner. Hun drømmer om at forske mere i fremtiden, og hun har planer om at videreuddanne sig til tand-, mund- og kæbekirurg. Udlandet trækker også, og hun håber på at arbejde i Grønland i en periode – både for at opleve kulturen og for at hjælpe til i tandplejen, hvor der mangler hænder. Og så vil hun gerne være frivillig tandlæge og gøre en forskel for socialt udsatte, fx hos Tandrødderne, der driver en tandklinik i Ballerup for socialt udsatte.

Chahak Seth modtog skolarstipendiet af formanden for Tandlægeforeningen Susanne Kleist i Bella Center Copenhagen den 2. september til Tandfaglige Dage. Det er en stor konference- og fagmesse for danske tandlæger, hvor førende eksperter fra ind- og udland opdaterer tandlægerne på den nyeste forskning. I år deltog mere end 1300 tandlæger og øvrigt klinikpersonale.

For yderligere information, kontakt venligst:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 24 59 04 69, cbe@tdl.dk