Tandlægeforeningen uddeler skolarstipendier for 648.000 kroner

Tandlægeforeningen har uddelt skolarstipendier for i alt 648.000 kroner til fire tandlægestuderende fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet.
02. september 2021

Fire tandlægestuderende har modtaget et skolarstipendium på 162.000 kroner hver af Tandlægeforeningen. Formanden for Tandlægeforeningen Susanne Kleist uddelte stipendierne i Bella Center Copenhagen den 2. september til Tandfaglige Dage. Det er en stor konference- og fagmesse for danske tandlæger, hvor førende eksperter fra ind- og udland opdaterer tandlægerne på den nyeste forskning.

Muhammed Alparslan Gøkhan, tandlægestuderende på Aarhus Universitet, skal bruge stipendiet til at forske i, hvordan man kan behandle sygdommen Burning Mouth Syndrome. Sygdommen rammer især midaldrende kvinder, som oplever brændende smerter i munden. Han håber, at projektet kan bidrage til at klarlægge mælkeproteinernes påvirkning af vores smagssystem, så der kan udvikles en behandling.

Amalie Bugge Thestrup Kjelde, tandlægestuderende på Københavns Universitet, skal forske i tandbehandlingen hos patienter, der skal have indsat et implantat. Hun håber, at projektet kan munde ud i en klinisk vejledning til tandlægerne om, hvordan man bedst kan indsætte et implantat, så man undgår knoglenedbrydning.

Denise Møller-Hansen, tandlægestuderende på Københavns Universitet, skal forske i, hvordan man kan undgå nerveskader, der i sjældne tilfælde kan opstå under tandbehandling. Nerveskader kan blandt andet give smagsforstyrrelser og forstyrrelser i følesansen i tungen. Denise Møller-Hansen håber, at projektets resultater kan gøre tandlægerne mere bevidste om problemet, og at der i sidste ende er færre patienter, der får permanente nerveskader.

Chahak Seth, tandlægestuderende på Københavns Universitet, skal undersøge kvaliteten af digitale aftryk til kroner, når man skal have indsat et implantat, og om digitale aftryk er mere effektivt og mere behageligt for patienten end analoge aftryk. Målet er at forbedre tandbehandlingen hos de patienter, der skal have indsat et implantat.

De fire tandlægestuderende påbegyndte deres forskningsprojekter den 1. september 2021. Forskningsresultaterne forventes offentliggjort i Tandlægebladet i 2022.

DOWNLOAD FOTO

For yderligere information, kontakt venligst:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 24 59 04 69, cbe@tdl.dk