Husk at passe på tænderne under COVID-19

PRESSEMEDDELELSE: Den 20. marts er det World Oral Health Day. Her markerer man globalt, at det er vigtigt at have en sund mund – ikke mindst under COVID-19.
16. marts 2021

Hvert år den 20. marts markeres vigtigheden af en sund mund på World Oral Health Day. Det er vigtigt, at man opretholder en god mundhygiejne i det daglige og går regelmæssigt til tandlæge, så tandsygdom kan forebygges, opdages og stoppes i tide. Ikke mindst fordi sundhed i munden hænger sammen med sundhed i resten af kroppen. Nyere forskning viser nemlig, at der er sammenhæng mellem parodontitis en række alvorlige sygdomme som diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Tænderne er også tæt forbundet med livskvalitet. En ud af fem danskere mener, at tab af alle tænder er den helbredstilstand, blandt en række valgmuligheder, der ville sænke deres livskvalitet mest. Man vil fx hellere miste en nyre, miste alt håret eller blive ramt af medicinkrævende forhøjet blodtryk. Det viser en ny undersøgelse fra 2020, som Epinion har lavet for Tandlægeforeningen blandt danskere over 40 år.

Danskerne spiser mere
Epinion-undersøgelsen viser også, at hver femte dansker har haft smerter i tænder, mund eller kæbe inden for det sidste halve år. Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist frygter, at flere får problemer med tænderne, fx caries, hvis nedlukningen af samfundet fortsætter i lang tid endnu. Noget tyder nemlig på, at mange har udviklet usunde vaner under COVID-19.

”Mit indtryk er, at der bliver spist mere under nedlukningen, hvor mange arbejder hjemmefra, og at der derfor ryger lidt mere slik, kage og sodavand indenbords end før corona. Det kan gå ud over tænderne, og det er især et problem, hvis man spiser søde sager gennem hele dagen, så tænderne bades i sukker og syre,” advarer Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen.

Susanne Kleist opfordrer til, at man opretholder en god mundhygiejne i det daglige, passer sit tandlægebesøg og følger tandlægens råd.

Gode råd
• Børst tænder grundigt to gange dagligt (morgen og aften) i to minutter hver gang
• Brug en blød tandbørste med mange tætstillede børstehår
• Børst alle flader på alle tænder – foran, bagpå, i mellemrum og helt op til tandkødet
• Brug altid tandpasta med fluorid, som forebygger caries
• Brug tandstikkere, softpicks eller tandtråd - spørg din tandlæge til råds
• Gå regelmæssigt til tandlæge – spørg din tandlæge, hvor ofte det gælder for dig
• Drik primært vand – hold igen med sodavand og energidrikke
• Erstat sukkerholdige mellemmåltider, fx müslibarer og tørret frugt, med frisk frugt og grønt
• Undgå cigaretter, e-cigaretter og snus
• Vær ekstra grundig med mundhygiejnen og tal med din tandlæge, hvis du tager medicin, der giver mundtørhed.

For nærmere information, kontakt:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Charlotte Bender, kommunikationschef, tlf. 24 59 04 69, cbe@tdl.dk

 

© Tandlægeforeningen. Du må gerne citere fra denne artikel, men du skal angive Tandlægeforeningen som kilde.