Tandlægeprofessor i smerteforskning får stor nordisk hæderspris

PRESSEMEDDELELSE: Professor, dr.odont. og ph.d. Peter Svensson fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed på Aarhus Universitet, modtager Bensow Prisen - Nordens største hæderspris for tandlæger.
20. januar 2021

Den Skandinaviske Tandlægeforenings Bensow Pris går i år til Peter Svensson, der er professor i smerteforskning- og behandling ved Aarhus Universitet. Peter Svensson modtager prisen på 140.000 svenske kroner for sin banebrydende forskning i orofaciale smerter - smerter i mund, kæbe og ansigt.

”Jeg er enormt glad for at få den faglige anerkendelse, som prisen er et udtryk for. Vores forskningsenhed på Aarhus Universitet har de senere år fået international bevågenhed, og jeg er stolt af at have sat den orofaciale forskning på verdenskortet,” siger Peter Svensson.

Bensow Prisen uddeles hvert år af en komité, der består af repræsentanter for hver af tandlægeforeningerne i de nordiske lande. Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen i Danmark, overrakte prisen til Peter Svensson. Prisoverrækkelsen foregik digitalt på grund af COVID-19.

Pioner inden for smertebehandling
Man vurderer, at cirka 10 procent af befolkningen døjer med længevarende smerter i kæbeled og muskler. Peter Svensson er en pioner inden for diagnosticering og behandling af smerter i mund, kæbe og ansigt, og han har været med til at fremme forståelsen for den store betydning, som smerterne har for patienters helbred og velbefindende.

I 2019 blev smerteforskere over hele verden enige om at klassificere bl.a. smerter i mund, kæbe og ansigt efter samme system. Et system som WHO har blåstemplet, og som Peter Svensson har været en af kræfterne bag. Læger og tandlæger har nu et fælles sprog og samme forståelse for disse smerter til gavn for patienterne.

”Nu har man endelig anerkendt, at kroniske smerter ikke kun er et symptom på sygdom, men er en sygdom i sig selv. Det nye fælles sprog for smerter kan bidrage til mere præcise diagnoser og bedre behandling af patienter, som er plaget af smerter,” forklarer Peter Svensson.

Efterspurgt foredragsholder
Peter Svensson blev uddannet tandlæge fra Aarhus Universitet i 1987. Han fik sin ph.d. i 1993 og blev dr.odont. i 2000. I 2001 blev han professor og sektionsleder ved Institut på Odontologi og Oral Sundhed på Aarhus Universitet. Peter Svensson er forfatter til mere end 500 internationale publikationer og er en efterspurgt foredragsholder inden for sit forskningsfelt. Gennem årene har han modtaget både nationale som internationale priser for sin store indsats.

Peter Svensson er født og opvokset i Aalborg og bor i dag i Aarhus.

For nærmere information:
Peter Svensson, professor, dr.odont. og ph.d.
E-mail: peter.svensson@dent.au.dk
Tlf.: 24 63 30 09