Pas ekstra godt på tænderne under coronakrisen

Tandlæger må i denne tid kun behandle patienter med et kritisk behandlingsbehov. Det er derfor ekstra vigtigt, at du passer godt på dine tænder. Følg Tandlægeforeningens råd.
26. marts 2020

Mange patienter må udskyde deres rutinemæssige tandlægebesøg, for tandlæger må i en periode kun behandle patienter, der har et kritisk behandlingsbehov. Baggrunden er Sundhedsstyrelsens retningslinjer, der beskriver, hvordan tandlæger skal håndtere COVID-19. Retningslinjerne gælder til og med juni 2020, medmindre Sundhedsstyrelsen melder andet ud.

”Tandlæger følger naturligvis myndighedernes retningslinjer, men jeg kan godt være bekymret for, at nogle patienter går rundt med begyndende tandsygdom, der ikke bliver opdaget, fordi det endnu ikke er kritisk. Når man ikke kan få sit regelmæssige tandeftersyn, er det derfor ekstra vigtigt, at man passer godt på sine tænder for at forebygge tandsygdom. Ikke mindst fordi sundhed i munden hænger sammen med sundhed i resten af kroppen. Du skal opretholde en god mundhygiejne i det daglige og følge de råd, som tandlægen har givet dig,” siger Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.

Her er nogle generelle råd til unge og voksne samt gode råd særligt til unge og forældre.

Gode råd til unge og voksne

• Børst tænder grundigt to gange om dagen i to minutter hver gang (morgen og aften)
  • Brug altid tandpasta med fluorid
  • Brug en blød tandbørste med mange tætstillede børstehår
  • Børst alle flader på alle tænder – foran, bagpå, i mellemrum og helt op til tandkødet
  • Brug evt. tandtråd, softpicks eller andet til at holde rent mellem tænderne
  • Begræns dit sukkerindtag
  • Undgå cigaretter og e-cigaretter. Rygning øger risikoen for parodontitis og cancer i mundhulen. E-cigaretter kan give skader i munden
  • Vær ekstra grundig med mundhygiejnen, hvis du tager medicin, der giver mundtørhed. Mundtørhed øger bl.a. risikoen for caries.

Særligt til unge

• Hold igen med læskedrikke som sodavand, energidrikke og juice (også light-produkter), da de kan give syreskader
    • Undgå mange små slurke over lang tid, og skyl ikke læskedrikken rundt i munden
    • Skyl munden med vand, efter du har drukket læskedrikken
  • Spis ikke for meget sukker, fx slik og müslibarer
  • Undgå snus – det kan få tandkødet til at trække sig tilbage, irritere mundslimhinden og misfarve tænderne.

Særligt til forældre

• Start med tandbørstningen, så snart barnets første tand bryder frem
  • Hjælp børn op til 10-12 år med at børste tænder to gange om dagen (morgen og aften)
  • Brug en blød tandbørste med et lille børstehoved og et godt greb
  • Brug altid tandpasta med fluorid
    • Børn under 6 år: Brug, hvad der svarer til dit barns lillefingernegl
    • Børn over 6 år: Brug, hvad der svarer til 1 cm tandpasta
  • Børst alle flader på alle tænder grundigt – foran, bagpå, i mellemrum og helt op til tandkødet
  • Giv barnet frugt og grønt fremfor slik og sukkerholdige mellemmåltider som fx kiks, tørret frugt og drikkeyoghurt
  • Tilbyd barnet vand fremfor sukkerholdige drikke som sodavand og saft.

For yderligere oplysninger:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk