Stop nu, HK: Tandpleje er nødvendig

NYHED: Sådan svarer Tandlægeforeningen, ATO og PTO i et fælles brev til sundhedsmyndighederne. Det er en reaktion på HK's opfordring til at lukke ned for al unødig aktivitet på tandklinikkerne.
07. januar 2021

Tandlægeforeningen, ATO (Ansatte Tandlægers Organisation) og PTO (Praktiserende Tandlægers Organisation) står sammen om at afvise HK's forslag. Det er vigtigt, at man fastholder fokus på forebyggelse og behandlinger i tandplejen under COVID-19.

Sundhedsmyndighedernes vurdering er, at tandpleje er sikkert og uden risiko. Så vi skal selvfølgelig fortsætte vores vigtige arbejde, skriver de tre tandlægeorganisationer.

”Stop nu, HK. Tandpleje er nødvendig for folkesundheden - ikke mindst under corona. Det undrer os, at HK rejser tvivl om tandplejen på trods af myndighedernes vurderinger,” siger formand for Tandlægeforeningen Susanne Kleist.

Det sker på baggrund af de seneste udmeldinger fra HK Kommunal, som opfordrer til, at al aktivitet enten helt lukkes eller minimeres i en lang række af de funktioner, som HK’ere varetager.

HK Kommunal har udsendt en pressemeddelelse, hvor de både nævner de kommunale tandklinikker og de private tandklinikker.