TF: Ny tobakshandleplan er et stort skridt mod en røgfri fremtid

Tandlægeforeningen har længe arbejdet for at nedbringe rygning i Danmark og glæder sig over regeringens nye nationale handleplan mod børn og unges rygning.
18. december 2019

Det skal være helt slut med at ryge på uddannelsesinstitutioner, tobaksvarer skal skjules i butikkerne, og der skal indføres neutrale cigaretpakker. Det er nogle af initiativerne i en ny national handleplan mod børn og unges rygning, som et stort flertal af Folketingets partier netop har vedtaget. Handleplanen skal være med til at indfri målsætningen om, at der i 2030 skal være den første røgfri generation i Danmark. Det indebærer, at ingen børn og unger ryger og kun 5 procent af de voksne.

”Jeg er meget tilfreds med, at der med den nye aftale nu endelig sker noget. Tandlægeforeningen har længe kæmpet for at få strammet lovgivningen for at forhindre børn og unge i at ryge. Vi har fx arbejdet for at få indført neutrale cigaretpakker og for at få fjernet salg af e-cigaretter med smag af fx vingummi, som kan virke tillokkende. Det har vi blandt andet fortalt folketingspolitikerne gennem høringssvar og forskellige kampagner”, understreger Charlotte Groule, som er formand for Tandlægeforeningens Sundhedsudvalg.

Tandlægeforeningens initiativer for en røgfri fremtid
Her er nogle af TF’s initiativer:

• TF har afgivet adskillige høringssvar – blandt andet med disse budskaber:
    • Cigaretpakninger skal være neutrale, så de ikke kan fungere som branding af cigaretmærker
    • E-cigaretter bør være forbudt på daginstitutioner, skoler og institutioner med udbud af treårige gymnasiale ungdomsuddannelser
    • Det skal være forbudt at reklamere for elektroniske cigaretter
    • Det skal være forbudt at bruge elektroniske cigaretter i kollektive transportmidler
    • E-cigaretter og genopfyldningsbeholdere uden nikotin, men med smag af fx chokolade, vingummi eller cola, bør ikke være tilgængelige i dagligvarebutikker og kiosker
  • TF er partner i projekt Røgfri Fremtid sammen med Kræftens Bekæmpelse og en række andre aktører. Læs mere om projektet
  • Tandlægeforeningen sendte i marts 2018 en opfordring til Folketinget med konkrete forslag til rygeforebyggelse. Læs opfordringen til Folketinget

Her er nogle af elementerne i den nye nationale handleplan

• Røgfri skoletid: Der skal indføres forbud mod rygning på alle uddannelsessteder med optag af børn og unge under 18 år.
  • Tobak skal smage af tobak: Alle andre smagsvarianter end tobak og mentol skal forbydes i e-cigaretter. Der skal også indføres strengere kontrol med, at aldersgrænsen på 18 år overholdes ved salg på nettet.
  • Neutrale cigaretpakker: Der bliver indført neutrale cigaretpakker, som skal gøre dem mindre tillokkende og interessante at se på.
  • Tobak skal gemmes i butikkerne: Tobaksvarer i supermarkeder, kiosker og tankstationer skal skjules, så de ikke frister.
  • Strammere regler for reklame: Der er i dag forbud mod tobaksreklamer, men indirekte reklame eller sponsorering, der fremmer salget af produktet uden at stille krav om at produktnavnet vises, er tilladt. Det gøres ulovligt med den nye aftale. Det betyder, at enhver form for uddeling af tobaksvarer, e-cigaretter og nikotinprodukter forbydes, ligesom uddeling af kuponer bliver forbudt.

Aftale: National handleplan mod børn og unges rygning