Fakta om sukker og tænder

6 ud af 10 børn og unge og 4 ud af 10 voksne får for meget sukker. 

Fakta om sukker

  • 6 ud af 10 børn og unge og 4 ud af 10 voksne får for meget sukker.
  • Børns mellemmåltider er dobbelt så søde, som det anbefalede.
  • Højst 10 % af det daglige energiindtag bør komme fra tilsat sukker:
    • 3-6 årige bør højst indtage 30 g tilsat sukker pr. dag = 15 sukkerknalder
    • 7-10 årige bør højst indtage 45 g tilsat sukker pr. dag = 22,5 sukkerknalder
    • 11-14 årige bør højst indtage 55 g tilsat sukker pr. dag = 27,5 sukkerknalder
    • 15-19 årige bør højst indtage 65 g tilsat sukker pr. dag = 32,5 sukkerknalder
    • Kvinder bør højst indtage 55 g tilsat sukker pr. dag = 27,5 sukkerknalder
    • Mænd bør højst indtage 70 g tilsat sukker pr. dag = 35 sukkerknalder

Kilder: Fødevarestyrelsen, ”Danskernes kostvaner 1995-2006” (DTU Fødevareinstituttet, 2008) samt ”Danskernes kostvaner 2003-2008” (DTU Fødevareinstituttet, 2008).

Sukker skader tænderne

  • Når du indtager sukker, øges risikoen for huller i tænderne. Bakterierne på dine tænder lever nemlig af sukker, som de omdanner til syre, der kan lave hul i tænderne.
  • Naturligt sukker, som findes i fx mælk og frugt, kan også omdannes til syre, der kan give huller i tænderne.
  • Jo længere tid sukkeret er i munden, jo større er risikoen for huller i tænderne. Tørret frugt, müslibar og andet, der kan klistre fast i tænderne, er blandt de store syndere.
  • Jo oftere du spiser sukker, jo bedre bliver bakterierne til at lave huller i tænderne. Og der kommer flere af de bakterier, der laver huller, hvis du tit har sukker i munden.
  • De sukkerholdige ting, der spises mellem hovedmåltiderne, giver størst risiko for huller i tænderne.

Læs mere om caries

Læs mere om kost, tænder og mund