Cand.odont. er fortsat en populær uddannelse

185 er blevet optaget på Tandlægeskolen i København og Aarhus. Lidt flere end sidste år søgte ind på tandlægeuddannelsen, som endnu engang krævede et højt karaktergennemsnit.
28. juli 2021

I dag har 185 kommende tandlægestuderende modtaget beskeden om, at de er blevet optaget på tandlægeuddannelsen (odontologi). Københavns Universitet har optaget 100 tandlægestuderende, mens Aarhus Universitet har optaget 85 studerende.

På Københavns Universitet krævede det et karaktergennemsnit på 10,2 (kvote 1), mens karaktergennemsnittet på Aarhus Universitet skulle være mindst 10,1 (kvote 1).

I alt har 2.162 søgt ind på odontologi i 2021. Det er lidt flere end i 2020, hvor 2.092 søgte ind på tandlægeuddannelsen.

”Jeg glæder mig over, at tandlægeuddannelsen er så populær, og at så mange optages med det samme. I lyset af den aktuelle tandlægemangel ville det dog være optimalt, hvis der var økonomi til at uddanne endnu flere tandlæger,” siger Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.

Antal optagede på odontologi i 2021:
Københavns Universitet: 100 (standby: 15)
Aarhus Universitet: 85 (standby: 10)

Antal ansøgere på odontologi i 2021:
Københavns Universitet (total): 1217
Københavns Universitet (1. prioritet): 468
Aarhus Universitet (total): 945
Aarhus Universitet (1. prioritet): 312

Karaktergennemsnit på odontologi i 2021:
Odontologi på Københavns Universitet (kvote 1): 10,2
Odontologi på Københavns Universitet (standby): 10,1