Tandlægeforeningens formand genvalgt

Susanne Kleist, klinikejer i Roskilde, er blevet genvalgt som formand for Tandlægeforeningen. Hun vil kæmpe for en ny model for voksentandplejen, løse den voksende tandlægemangel og øge ligheden i tandsundhed.
02. december 2020

Tandlægernes interesser skal de næste to år fortsat varetages af klinikejer Susanne Kleist. Det blev afgjort lørdag den 28. november på Tandlægeforeningens ordinære generalforsamling i Vejle. Der var ingen modkandidater.

”Jeg er utrolig glad for at få lov til at stå i spidsen for Tandlægeforeningen i to år mere. De sidste år er vi blandt andet lykkes med at udbrede budskabet til både politikere og patienter om, at sundhed i munden hænger sammen med sundheden i resten af kroppen. I dag står vi over for mange andre udfordringer, og jeg glæder mig til at fortsætte arbejdet,” siger Susanne Kleist.

A- og B-hold i tænderne
Den genvalgte formand vil blandt andet fortsætte dialogen med politikere og samarbejdet med andre organisationer, og hun vil arbejde for at mindske uligheden i tandsundhed. Og så skal der gerne komme en ny model for voksentandplejen:

”Jeg håber, at 2021 bliver året, hvor regeringen præsenterer den længe ventede nye model for voksentandplejen, der giver patienterne bedre tilskudsmuligheder, uden at det drukner i bureaukrati. Vi har en velfungerende børne- og ungdomstandpleje, der bygger på forebyggelse fremfor behandling. Samtidig har vi en historisk høj brugerbetaling i voksentandplejen, der skaber et A- og B-hold i tænderne. Det skal vi gøre noget ved,” understreger Susanne Kleist.

Tandlægemangel
Susanne Kleist vil også kæmpe for at få uddannet flere tandlæger for at få bugt med den voksende tandlægemangel.

”Mange kommuner mangler desperat bøjletandlæger, og det går ud over børnene, som skal vente længe for at få rettet tænder. Der er også mangel på tandlæger udenfor de store byer, og det bliver kun værre, når de store generationer går på pension. Det er derfor vigtigt at få uddannet flere tandlæger og flere specialtandlæger,” forklarer Susanne Kleist.

Den anden kvindelige formand
Susanne Kleist er den anden kvindelige formand i Tandlægeforeningens historie. Siden år 2000 har hun været fagpolitisk aktiv i Region Sjællands Tandlægeforening. Hun har været formand for Tandlægeforeningens Klinikejerudvalg i fem år og blev valgt til Tandlægeforeningens hovedbestyrelse i 2016.

Susanne Kleist er 55 år. Hun dimitterede fra Tandlægeskolen i København som 23-årig i 1989. Efter endt uddannelse arbejdede hun som militærtandlæge i et år og derefter som ansat tandlæge på Frederiksberg. I 1991 etablerede hun Roskilde Tandklinik, som hun stadig driver sammen med sin mand, der også er tandlæge.

Privat bor Susanne Kleist med sin mand på Østerbro i København. De har tilsammen tre børn, som alle er flyttet hjemmefra. Fritiden bruger Susanne Kleist blandt andet på at dyrke kultur, motion og venskaber.

Om Tandlægeforeningen
Tandlægeforeningen er en interesseorganisation for alle tandlæger. Foreningen har knap 6000 medlemmer - både klinikejere, privatansatte og offentligt ansatte tandlæger. Tandlægeforeningen blev dannet i 1873.

Download foto af Susanne Kleist

For yderligere information:
Charlotte Bender, kommunikationschef i Tandlægeforeningen, tlf.: 24 59 04 69, cbe@tdl.dk
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent i Tandlægeforeningen, tlf.: 26 82 18 24, chh@tdl.dk