Ny overenskomstaftale mellem Tandlægeforeningen og HK Privat

Tandlægeforeningen har indgået en ny overenskomstaftale med HK for klinikassistenterne. Det sker i 11. time, efter fronterne mellem parterne var trukket skarpt op. Tandlægeforeningen er tilfreds med aftalen, som imødekommer mange af vores medlemmers ønsker, siger formand for klinikejerne, Torben Schønwaldt. Aftalen skal nu til urafstemning blandt medlemmerne.
29. maj 2020

”Vi er tilfredse med at have opnået enighed med HK om en aftale, som indeholder en række positive elementer og imødekommer mange af tandlægernes ønsker. Vores medlemmer er hårdt pressede af coronakrisen og står overfor nogle særlige økonomiske udfordringer, som gør, at det ikke kan blive en gavebod” siger Torben Schønwaldt, formand for klinikejerne i tandlægeforeningen.

Nogle af de positive elementer i aftalen er, at værdien af fritvalgsordningen nu ses som en del af lønnen, og at fritvalgsordningen beregnes på grundlag af den ferieberettigede løn. Aftalen præciserer også, at syge medarbejdere aktivt skal medvirke til sygedagpengerefusion. Det er også positivt, at klinikejerne får henstand på betaling af lønsatsstigninger til årsskiftet.

Forhistorien er, at HK og Tandlægeforeningen havde forhandlet overenskomst i forlængelse af aftalen på det øvrige arbejdsmarked. Men et overvældende flertal på 75 % af tandlægerne stemte nej til aftalen ved en urafstemning. Forhandlingerne fandt sted tidligt på året, men urafstemningen foregik i marts, hvor tandlægerne allerede var hårdt ramt af de økonomiske konsekvenser af coronavirus. Herefter har der været en voldsom konfliktoptrapning mellem Tandlægeforeningen og HK, som nu har fået en afslutning.

”Det er glædeligt, at vi nu kan få ro på tandklinikkerne, så danskerne kan komme til tandlægen. Klinikassistenterne er en vigtig del af teamet på en tandklinik, så vi ser frem fortsætte det gode samarbejde i dagligdagen,” siger Torben Schønwaldt.

Kontakt for yderligere information:
Charlotte Bender, kommunikationschef, tlf. 24 59 04 69