Hold øje med tænderne, hvis du har knogleskørhed

Over en halv million danskere har knogleskørhed, og mange af dem lever med sygdommen uden at være klar over det. En ny undersøgelse viser, at knogleskørhed kan øge risikoen for at udvikle parodontitis. Du bør derfor holde ekstra øje med tænderne, hvis du har knogleskørhed.
02. oktober 2019

Knogleskørhed – også kaldet osteoporose - rammer op mod hver tredje danske kvinde og hver ottende danske mand over 50 år. En ny undersøgelse viser, at sygdommen kan øge risikoen for den alvorlige tandsygdom parodontitis, så tænderne i værste fald bliver løse og falder ud. Begge sygdomme er ”stille epidemier”, der især rammer ældre. Tidlig diagnose og behandling er vigtig for at forebygge brud på knoglerne og tab af tænder. Derfor anbefaler Tandlægeforeningen og Osteoporoseforeningen, at du holder ekstra øje med tænderne og får dem tjekket hos tandlægen, hvis du har knogleskørhed.

”Mange kvinder over 50 år får osteoporose, og efter 40-års alderen er parodontitis den hyppigste årsag til tandtab. Der er en sammenhæng mellem sygdommene, fordi de begge medfører, at knoglerne nedbrydes. Parodontitis kan forebygges og behandles. Derfor er det ekstra vigtigt at gå regelmæssigt til tandlægen og få tænder og tandkød undersøgt, når man har knogleskørhed,” siger Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.

Gå regelmæssigt til tandlæge
Knogleskørhed i sig selv giver ingen symptomer, men svækker gradvist knoglerne. Resultatet er ”porøse” og svage knogler, som let brækker. Når bruddene viser sig, opstår problemerne, og knogleskørhed er forbundet med betydeligt tab af livskvalitet og nedsat livslængde. Parodontitis er tandkødsbetændelse, der har spredt sig til de dybereliggende væv omkring tandrødderne. Hvis man ikke får behandlet sygdommen, kan den i værste fald føre til, at tænderne falder ud.

”Det er interessant ny viden, som er kommet frem om sammenhængen mellem osteoporose og parodontitis. Vi har længe vidst, at patienter med osteoporose hyppigt taber tænder, men ofte tilskrives dette selve behandlingen af sygdommen. Resultaterne peger på en forebyggelsesmulighed, som vender begge veje. Dels bør vi fortsat tilskynde vores patienter med osteoporose til at holde tæt kontakt til tandlægen, dels bør patienter med sværere parodontitis tilrådes at blive henvist til undersøgelse for osteoporose,” siger Lars Hyldstrup, dr.med. og overlæge på Hvidovre Hospital og medlem af Osteoporoseforeningens landsbestyrelse.

Gode råd til mundhygiejne, hvis du har knogleskørhed
• Børst tænderne grundigt med fluortandpasta i to minutter hver gang (morgen og aften).
• Brug evt. yderligere hjælpemidler, fx tandtråd eller mellemrumsbørster, til at holde rent mellem tænderne.
• Følg de instruktioner til god mundhygiejne, som din tandlæge giver dig.
• Gå regelmæssigt til tandlæge. Spørg din tandlæge, hvor ofte det gælder for dig.

For yderligere information
• Charlotte Bender, kommunikationschef i Tandlægeforeningen, tlf.: 24 59 04 69.
• Lars Hyldstrup, dr. med., overlæge på Hvidovre Hospital og medlem af Osteoporoseforeningens landsbestyrelse, tlf.: 24 25 58 02.