Tandturister gambler med tandsundheden

PRESSEMEDDELELSE
22. august 2016
Når danskere drager på tandrejse, kommer mange hjem med langt flere behandlinger, end der er fagligt belæg for, og mange med så dårligt tandarbejde, at det kan få alvorlige konsekvenser for tandsundheden. Det viser en ny rundspørge blandt tandlæger, som Tandlægebladet har lavet.

Paradentose. Knækkede tænder. Caries. Og ultimativt protese i hele munden. Det kan være konsekvenserne, når danskere rejser til lande som Ungarn, Polen og Tyrkiet for at få udført tandbehandlinger. Det viser en ny rundspørge, som Tandlægebladet har gennemført. 259 vilkårligt udvalgte tandlæger i Danmark har svaret, og mere end 7 ud af 10 vurderer, at den faglige kvalitet af de behandlinger, deres patienter har fået foretaget på en tandrejse, ofte eller altid er dårlig. Op mod 6 ud af 10 svarer, at de altid eller ofte oplever overbehandling.

”Resultaterne viser, at patienter gambler med tandsundheden, når de tager på såkaldte tandrejser. For selv om der selvfølgelig er gode udenlandske klinikker, hvor fagligheden er god, så er tandrejse-branchen præget af klinikker, der vægter indtjening højere end faglighed. Og det kan få vidtrækkende konsekvenser for patienterne,” advarer Tandlægeforeningens formand Freddie Sloth-Lisbjerg.

Omlavninger og fejlbehandlinger
Niels Pade er en af de tandlæger, der har deltaget i Tandlægebladets rundspørge. Han laver udelukkende implantatbehandlinger og større rekonstruktioner på klinikker i Region Syddanmark og Region Midtjylland, og han er derfor med egne ord ofte sidste stop på tandrejsen. ”Jeg har set mange patienter med et ødelagt tandsæt pga. en tandrejse til typisk Tyskland, Polen og Ungarn. Ofte skal det hele laves om. Nogle gange kan vi redde noget, andre gange kan store mængder tandsubstans eller knogle være mistet,” siger han. Og ifølge Niels Pade er tandrejsepatienterne ofte meget flove. ”De har måske selv haft opfattelsen af, at de har lavet en god deal, og fremhæver, hvor flot klinikken var. Men så kommer problemerne snigende efter nogle år,” fortæller han.  

Tandrejse gav tandpine
Blandt de danskere, som den dag i dag stadig døjer med problemer efter en tandrejse, er Søren Andersen. For 350 kroner fik han i 2005 en bustur til en tandklinik i Polen, et uforpligtende tilbud på tandarbejdet samt en 4-retters menu på en restaurant og overnatning på hotel. ”Da prisen var en del lavere end i Danmark, blev jeg fristet til at få lavet mine tænder i Polen. Men tilbuddet viste sig desværre at være for godt til at være sandt,” fortæller Søren Andersen, som fik lavet 8 kroner på den polske klinik. Her over 10 år senere mærker han stadig konsekvenserne af tandrejsen og det dårligt udførte arbejde.  Han har bl.a. fået trukket en tand ud og har været igennem flere rodbehandlinger med store tandlægeregninger til følge. ”Jeg fik tandpine efter halvandet år og fik rodbehandlet en af tænderne inden for min 5-års behandlingsgaranti. Men da jeg igen fik tandproblemer, forlangte de, at jeg rejste ned til deres klinik, så de kunne se på det, selvom jeg havde sendt talrige røntgenbilleder fra min danske tandlæge,” forklarer Søren Andersen. Under mailkorrespondancen udløb hans behandlingsgaranti, hvorefter klinikken meddelte Søren Andersen, at han ikke skulle kontakte dem mere. Nu går han hos en dansk tandlæge, som han har tillid til.

Tandlægeforeningens formand, Freddie Sloth-Lisbjerg, understreger, at de ”skrækeksempler”, der ses fra behandlinger i udlandet, er uden sidestykke i Danmark. Han råder patienter til at tænke sig godt om, inden de drager på tandrejse, især fordi de gør det uden et sikkerhedsnet i form af et klage- og erstatningssystem som det danske.

Læs hele historien i det nye nummer af Tandlægebladet, hvor firmaerne AvMinTand og Tandrejser.dk kommenterer resultaterne af rundspørgen, og hvor sundheds- og ældreminister Sophie Løhde svarer på, om man skal se nærmere på patientsikkerheden på baggrund af rundspørgen.
Senest opdateret 22. august 2016